W ramach Europejskiego Uniwersytetu Nadmorskiego (European University of the Seas SEA-EU) 7-9 kwietnia 2025 spotkaliśmy się, by wymieniać się międzynarodowym doświadczeniem i wypracowywać metody, które pozwolą osobom neuroróżnorodnym jak najlepiej czuć się i rozwijać na uczelni. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele Uniwersytetów: Maltańskiego, Christiana-Albrechta w Kilonii, w Splicie i w Algarve.
Pierwszy dzień wprowadził w temat neuroróżnorodności w kontekście szkolnictwa wyższego. Gości powitała prof. dr hab. Małgorzata Lipowska, Dyrektor Instytutu Psychologii. Warsztat “Neurodiversity in the Classroom” poprowadziła dr Agata Rudnik, Adiunkt w Zakładzie Psychologii Klinicznej i Neuropsychologii oraz Dyrektor Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego UG. Spostrzeżeniami, wnioskami i pomysłami z perspektywy studenckiej podzieliły się Anna Skupińska (absolwentka psychologii) i Małgorzata Treppner (studentka V roku), a o wsparciu osób neuroróżnorodnych na UG opowiedziała dr Justyna Rogowska, Kierownik Biura Osób z Niepełnosprawnością.

















Kolejny dzień rozpoczęliśmy warsztatem budowania dobrostanu z wykorzystaniem klocków LEGO. Uczestnicy mieli okazję przekonać się, że klocki budują – nie tylko dosłownie, ale też w przenośni – relacje i skuteczną komunikację, niwelując bariery związane z wyrażaniem emocji, co jest szczególnie przydatne w kontekście neuroróżnorodności. Wykład o uzależnieniu od nauki w neuroróżnorodności poprowadził dr hab. Paweł Atroszko, prof. UG. Dane związane ze szkodliwością tego uzależnienia w porównaniu z np. nadużywaniem substancji psychoaktywnych były dla uczestników szczególnie zaskakujące. Na koniec dnia w świat budowania odporności psychicznej i dobrostanu w środowisku akademickim wprowadziła nas Darshika Thejani Bulathwatta, doktorantka psychologii.


































Trzeci dzień rozpoczął się oficjalnie – w Sali Senatu UG odbyła się uroczysta gala poświęcona równości i różnorodności w środowisku akademickim. Wręczono Nagrodę Rektora im. Joanny Schopenhauer oraz nagrody w III edycji Konkursu „Uwzględniam płeć w moich badaniach” w ramach projektu MindtheGEPs Horizon Europe. Wydarzenie otworzył Rektor Uniwersytetu Gdańskiego, prof. Piotr Stepnowski, a słowo powitania wygłosi prof. Ewa Łojkowska, Przewodnicząca Komisji ds. Odpowiedzialności Społecznej UG. Wykład „Różnorodność płciowa, neurologiczna i inne w psychologii klinicznej” wygłosiła prof. Małgorzata Lipowska, a o budowaniu neuroinkluzywnego środowiska akademickiego w ramach SEA-EU upowiedziała prof. Natasza Kosakowska-Berezecka. Drugą połowę dnia spędziliśmy w relaksującej, ale i wzmacniającej odporność psychiczną atmosferze podczas praktyki jogi
z dr Magdaleną Herzberg-Kurasz. Podczas zamykających wydarzenia warsztatów każdy z uczestników podzielił się swoimi spostrzeżeniami i pomysłami na budowanie środowiska wspierającego nauroróżnorodność.
JAK PODSUMOWUJĄ WYDARZENIE JEGO UCZESTNICY?
Skupiliśmy się nie tylko na tym, jak tworzyć neuroinkluzywne środowisko w szkolnictwie wyższym, ale także na tym, jak zadbać o własny dobrostan. Cieszy mnie, że temat poruszyliśmy z różnych perspektyw, w tym m.in. studentów, Biura Osób z Niepełnosprawnością czy nauczycieli akademickich. Wspaniale było spotkać się w międzynarodowym gronie, by przekonać się, że mierzymy się wspólnie z podobnymi wyzwaniami i że razem możemy szukać jak najlepszych i najbardziej efektywnych rozwiązań. Mamy zaplanowane już kolejne działania, aby całość przyniosła realne efekty
dr Agata Rudnik
Udział w Staff Week był dla mnie wzbogacającym doświadczeniem. Cały program był przemyślany i inspirujący, ale szczególnie wyróżniły się w moim odczuciu warsztaty LEGO.
Ich nacisk na intencjonalne słuchanie i prowadzenie ludzi do odkrywania ich własnych rozwiązań zrobił na mnie ogromne wrażenie. Uderzyła mnie też istotność roli obserwatora, jako osoby rozumiejącej złożone problemy z szerszej perspektywy. Takie wydarzenia są bezcenne, sprzyjają wartościowym wymianom myśli, refleksji i współpracy międzykulturowej.
Darshika Thejani Bulathwatta
Bardzo się cieszę, że w tego typu wydarzenia włączani są również studenci. W trakcie mojego wystąpienia zwróciłam uwagę na to, że skuteczny proces edukacji opiera się na zaspokajaniu podstawowych filarów ludzkich potrzeb (włączając w to poczucie bezpieczeństwa i przynależności) i tylko wtedy może prowadzić do autentycznego, wewnętrznego wzrostu. Uważam, że takie międzynarodowe debaty są przestrzenią do wzajemnej inspiracji oraz nauki dzielenia się wiedzą, pomysłami i innowacjami. To podejście buduje postawę współpracy zamiast rywalizacji – i właśnie w tym widzę największą wartość takich spotkań.
Małgorzata Treppner
Wydarzenie było dobrze zorganizowane, poruszało ważne kwestie i sprzyjało współpracy między europejskimi instytucjami w duchu innowacji.
Rui Manuel Guerreiro Zacarias, Uniwersytet w Algarve
Staff Week pokazał, że wspieranie neuroróżnorodności w środowisku akademickim wymaga skoordynowanego, ogólnouczelnianego wysiłku. Dostarczył cennych narzędzi i pokazał nowe perspektywy. To inspirujące i znaczące doświadczenie, które podkreśliło potrzebę współpracy kadry akademickiej z osobami zajmującymi się zdrowiem psychicznym i wspierającymi edukację dot. neuroróżnorodności.
Ruth Falzon, Uniwersytet Maltański
Wymiana doświadczeń z ekspertami i pracownikami akademickimi z innych krajów była inspirująca, a wykłady dostarczyły cennej wiedzy i wskazówek, przedstawiając też temat neuroróżnorości w świetle aktualnych badań naukowych. Program był bardzo zróżnicowany,
a wszystko dopełniła bardzo przyjazna atmosfera.
Dagny Streicher, Uniwersytet Kiloński