Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego życzy wszystkim wspaniałego Nowego Roku! Niech to będzie dla Was czas pełen miłości, radości z najdrobniejszych spraw i ogromnej satysfakcji!

Zapraszamy do lektury wywiadu z naszą Dyrektor dr Agatą Rudnik, która opowiada o POSTANOWIENIACH NOWOROCZNYCH.

Dyżury walk-in (BEZ WCZEŚNIEJSZEGO UMAWIANIA!) w styczniu

Serdecznie zapraszamy na dyżury z psychologiem na Skype, które nie wymagają wcześniejszych zapisów.

13.01.2022 godz. 15:00-16:50 – mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach

27.01.2022 godz.18:00-19:50 – dr Agata Rudnik

Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

Serdecznie zapraszamy!


Dyżury koleżeńskie

Masz obawy przed spotkaniem z psychologiem? Chciałbyś/Chciałabyś po prostu porozmawiać?

Zapraszamy na spotkania „Pogadajmy – dyżury koleżeńskie” w formie walk-in – nie wymagają wcześniejszego zapisywania się, podczas których Studenci i Studentki UG mogą porozmawiać z naszymi Wolontariuszkami i Wolontariuszami – osobami studiującymi na ostatnich latach psychologii. Aby móc w nich uczestniczyć – wybierz dogodny dla Ciebie termin i spróbuj połączyć się poprzez przez MS Teams z wybraną osobą. Dyżury w styczniu:

13.01 (czwartek) – 9:00-11:00 – Julia Godzwon (j.godzwon.593@studms.ug.edu.pl) – możliwość rozmowy również w języku angielskim

18.01 (wtorek) – 16:00-18:00 – Damian – (d.brohs.736@studms.ug.edu.pl) – istnieje również możliwość spotkania w kontakcie w gabinecie CWP
 
20.01 (czwartek) – 19:00-21:00 – Julia Mackiewicz (j.mackiewicz.672@studms.ug.edu.pl)

26.01 (środa) – 19:00-21:00 Emilia Motyka-Radłowska (e.motykaradlowska.655@studms.ug.edu.pl)

 

 

Ruszają Dyżury Koleżeńskie!

Masz obawy przed spotkaniem z psychologiem? Chciałbyś/Chciałabyś po prostu porozmawiać?

Od listopada w naszym Centrum wprowadzamy spotkania „Pogadajmy – dyżury koleżeńskie” w formie walk-in, podczas których studenci oraz pracownicy UG będą mieli możliwość porozmawiać z naszymi wolontariuszami – studentami psychologii. Aby móc w nich uczestniczyć – wybierz dogodny Ci termin i spróbuj się połączyć przez MS Teams z wybranym wolontariuszem. Dyżury w listopadzie:

Zapraszamy!

Krótkie notatki o nas 🙂

Damian Brohs

Jestem studentem 4. roku psychologii na ścieżce psychoseksuologia. W przyszłości chciałbym pracować z osobami narażonymi na wykluczenie społeczne – mniejszości seksualne, osoby osoby zadłużone, uzależnione od substancji psychoaktywnych. Poza tematyką seksualności interesuje się neuropsychologią, psychologią różnic indywidualnych oraz psychologią emocji. Prywatnie jestem pasjonatem kina i muzyki – słucham czegoś nowego na okrągło, a czasami sam próbuję coś stworzyć.

Julia Godzwon

Jestem studentką piątego roku psychologii Uniwersytetu Gdańskiego i bardzo się cieszę, że wybrałam właśnie ten kierunek. W toku studiów realizuję specjalność neurobiopsychologia, co ściśle wiąże się z moimi zainteresowaniami z tej dziedziny nauki – neuropsychologią i fizjologią człowieka. Od 2018 roku jestem członkiem Koła Badań Psychologicznych Experior, w ramach którego miałam okazję uczestniczyć w konferencjach, projektach i badaniach naukowych. Od 2021 roku udzielam się także jako wolontariuszka w Fundacji Mózg na Fali, biorąc udział w działaniach edukacyjnych związanych ze zdrowiem psychicznym. W przyszłości chciałabym pracować jako psycholog praktyk (obecnie najbliżej mi do obrania drogi psychoterapeutki), a być może zdecyduję się również kontynuować rozwój naukowy. Prywatnie interesuje mnie historia sztuki oraz teatr. Czas wolny najchętniej spędzam w towarzystwie narzeczonego i przyjaciół. Od czasu do czasu haftuję i uczę się języka włoskiego. Lubię też śpiewać i gram na gitarze.

Julia Mackiewicz

Medytacja, filozofia, historia, kultury świata, granie na wszystkich instrumentach, które wpadną mi w ręce (czasem lepiej, czasem gorzej) – to kilka z moich osobistych zainteresowań. Prywatnie również fanka pratchettowskiego poczucia humoru! Raczej należę do osób, które nie potrafią usiedzieć w miejscu i ciągle muszą coś robić – dlatego też udzielam się tutaj, w Centrum. Studiuję na 4 roku psychologii i nie ukrywam, że wiążę z tym kierunkiem swoją przyszłość. Do tej pory pracowałam głównie z dziećmi, lecz wierzę, że w każdym dorosłym jest również sporo z dziecka i warto po nie w sobie czasem sięgnąć 🙂 Tak samo, jak warto sięgnąć po pomoc lub nawet zwykłą rozmowę i zaufać drugiemu człowiekowi, by uzyskać wsparcie i przytulić własne, wewnętrzne dziecko.

Emilia Motyka-Radłowska

Moim głównym zainteresowaniem z zakresu psychologii jest szeroko pojęta tematyka dzieci i młodzieży oraz rodziny. Jestem w trakcie kursu podstawowego terapii TSR. Posiadam uprawnienia edukatora seksualnego. Ważną rolę w moim życiu pełni sport – joga, biegi długodystansowe, wspinaczka. 🙂



Tydzień Zdrowia Psychicznego na UG:

Pozwól sobie na pomoc

25-29 października 2021

Link do wydarzenia na MS TEAMS

W programie:

25.10 (poniedziałek)

16:00-17:00 Debata online:

„Kiedy, jak i czy to boli? Czyli o pierwszym zetknięciu się z psychologiem*” z udziałem Studentek, Studentów oraz specjalistek w ACWP

Będziemy opowiadać o tym, jak wygląda pierwsza wizyta u terapeuty, czego możesz się spodziewać, jakie powody mogą być wskazówką, aby wybrać się na rozmowę z psychologiem oraz czy trzeba się do tego odpowiednio przygotować. Rozmowy o doświadczeniach pierwszych wizyt i dzielenie się subiektywnymi odczuciami pozwolą oswoić temat i pokazać, że psycholog nie gryzie a wizyta u niego nie musi być stresująca jak pierwsza sesja. Podczas spotkania będziemy także odpowiadać na Wasze pytania. Do zobaczenia!

28.10 (czwartek)

16:00-17:00 Relaksacja prowadzona przez Studentki i Studentów

Nie masz czasu na chwilę odpoczynku? Jesteś przemęczony, zdenerwowany, bolą Cię mięśnie i głowa? Może już kilkukrotnie miałaś/miałeś plan, aby odpocząć w domu z książką, ale zawsze coś stawało na przeszkodzie? Albo być może uważasz, że jesteś wystarczająco wypoczęty i nie potrzebujesz dodatkowego relaksu?Te wszystkie i każdą inną osobę zapraszamy na chwilę wytchnienia podczas relaksacji prowadzonej przez nasze Studentki i naszych Studentów. Dzięki swojemu doświadczeniu pomogą Ci po prostu odpocząć, wyłączyć się na chwilę, zrelaksować umysł i ciało. Skorzystaj z godziny wyciszenia i poświęć sobie ten czas, a zobaczysz, że będziesz samemu sobie za to wdzięczna/wdzięczny!

29.10 (piątek)

16:00-17:00 Wykład otwarty online dr Pawła Atroszko:

Stres akademicki – czy można uzależnić się od uczenia?

Jeżeli jakaś część Twojego życia związana jest z koniecznością przyswajania nowych informacji (a takich sytuacji na Uniwersytecie nie brakuje…), być może czujesz czasem stres związany z przekonaniem, że powinnaś/powinieneś poświęcać nauce więcej czasu. Sprawdź, czy zachowujesz odpowiednie naukowe BHP 🙂

Podczas wykładu dr Atroszko opowie o uzależnieniu od nauki oraz granicy między naturalnym stresem akademickim a potencjalnym problemem uzależnienia.

Dodatkowo przez cały tydzień prowadzone będą wieczorne dyżury na Skype „Pogadajmy”

w godz. 18:00-20:00

Jest to możliwość bezpośredniego połączenia się ze specjalistą i rozmowy o tym, co Cię trapi – być może myślisz o tym, aby zgłosić się ze swoim problemem do psychologa, ale nie jesteś przekonany czy Twój problem jest odpowiednio „poważny”?”Pogadajmy” jest po to, aby rozwiać Twoje wątpliwości 🙂

Dyżury nie wymagają wcześniejszego zapisywania się i są całkowicie darmowe, jednak trzeba liczyć się z tym, że ktoś nas ubiegnie przy dużej ilości chętnych.Dyżury pełnić będą:

25.10., 27.10. i 29.10. dr Agata Rudnik

26.10. i 28.10. mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach


Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

Jeśli wolisz jednak być pewnym spotkania i umówić je na konkretną godzinę, możesz zgłosić się mailowo na adres: cwp@ug.edu.pl

Skorzystaj i spróbuj, aby dać sobie pomóc 🙂



Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG we Frontiers in Psychology

Z przyjemnością ogłaszamy, że nasz artykuł pt: Offering Psychological Support to University Students in Poland During the COVID-19 Pandemic: Lessons Learned From an Initial Evaluation właśnie został opublikowany w czasopiśmie Frontiers in Psychology (IF 2,99). 
W artykule znajdują się m.in. nasze refleksje dotyczące wsparcia psychologicznego podczas pandemii, tego, jak ważne jest dbanie o zdrowie psychiczne i jakie są skuteczne sposoby podnoszenia naszej jakosci życia w tym niełatwym czasie. Dzielimy się tu naszym doświadczeniem, jakie udało nam się zdobyć tak naprawdę już od samego początku pandemii, kiedy to stworzyliśmy spontaniczną inicjatywę, która dała początek Akademickiemu Centrum Wsparcia Psychologicznego UG. 
Zachęcamy do lektury!
Link do artykułu:

http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2021.635378/full?&utm_source=Email_to_authors_&utm_medium=Email&utm_content=T1_11.5e1_author&utm_campaign=Email_publication&field=&journalName=Frontiers_in_Psychology&id=635378



Projekt Dobrostan – Pierwsza Pomoc. Działamy dalej!

W ramach projektu Dobrostan – Pierwsza Pomoc nasi Studenci i Studentki przeprowadzili 112 godzin warsztatów z udziałem 560 uczniów i uczennic z 6 trójmiejskich szkół podstawowych (w sumie 28 klas). Wśród najważniejszych tematów znalazły się takie jak: stawianie granic w relacjach, pewność siebie z poczucie własnej wartości, radzenie sobie ze stresem oraz zarządzanie czasem. 
A oto kilka cytatów osób biorących udział w projekcie:
„Dzieci rzeczywiście są bardzo zainteresowane wiedzą psychologiczną, ale mają do niej trudny dostęp, więc super było móc im trochę o tym opowiedzieć. Jeśli chodzi o organizację to nauczyłam się też jak wiele osób i zaangażowania wymaga taki projekt aby działał, jak wiele wątków trzeba łączyć.” ~ Edyta 
„Te zajęcia to świetna szansa dla dzieciaków, aby dowiedzieć się czegoś, co polepszy ich dobrostan i pomoże uwierzyć w siebie, co jest szczególnie ważne w czasach szkolnych. Dzieci chętnie współpracują i angażują się w podejmowane tematy, widać, że jest to dla nich interesujące i potrzebne.” ~ Daria 
„Jeśli chociaż jedno dziecko dzięki naszemu projekcie zobaczy, że jest w toksycznej relacji lub, że doświadcza przemocy i zareaguje to już będzie to wygrana. Przy pracy nad projektem przepracowane zostały grube godziny, bywało ciężko i było zmęczenie, ale to co się udało wypracować jest bezcenne.” ~Zuzia 
„Ja zrozumiałam jak bardzo lubie pracować z dziećmi i młodzieżą i chce dalej się rozwijać w tym kierunku po info zwrotnej dzieciaków i ich przemyśleniach, przykładach ze swojego życia zrozumiałam ze potrzebowały takich zajęć i fajnie jakby były takie zajęcia kontynuowane w tej czy w innych szkołach.” ~ Ola 
„Od podszewki poznałam proces przygotowywania warsztatów online, co stanowiło ogromne wyzwanie w dobie nauczania zdalnego.” ~Julia

Więcej informacji o projekcie: Pomysł akcji „Dobrostan – pierwsza pomoc” powstał na podstawach projektu grantowego V4 Communities Friendly to Children and Young People przygotowanego pod patronatem International Visegrad Fund, którego partnerem jest Gdański Klub Sportowy Gedania 1922. Celem jest tu wzmocnienie pozycji dzieci i młodzieży jako obywateli ich lokalnych społeczności, wspieranie ich praw i promowanie ich udziału w życiu lokalnym, mającym wpływ na ich życie. Jednocześnie ma on na celu skupienie przy jednym stole podmiotów lokalnych, w celu nawiązania wzajemnej współpracy na rzecz poprawy jakości życia.
Tymczasem działamy dalej i kontnujemy Dobrostan – Pierwsza Pomoc w kolejnym roku szkolnym 2021/2022.



Z danych Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że co trzeci człowiek miał, ma lub będzie miał problemy ze zdrowiem psychicznym. To wyzwanie, któremu stawić czoła w swoim życiu może każdy z nas.

Zapraszamy do zapoznania się z treścią artykułu, który dziś pojawił się na stronie Uniwersytetu Gdańskiego. Miłej lektury!


Dyżury walki-in w październiku! 

poza standardowymi zgłoszeniami poprzez formularz (więcej informacji: https://centrumwsparcia.ug.edu.pl/zasady/) zapraszamy do kontaktu podczas dyżurów na Skype, które nie wymagają wcześniejszego zgłoszenia. 

Konsultacje bez zapisów poprzez Skype w październiku 2021:

26.10 (wtorek) godz. 18:00-20:00 (dyżur: mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach)

27.10 (środa) godz. 18:00-20:00 (dyżur: dr Agata Rudnik)

28.10 (czwartek) godz. 18:00-20:00 (dyżur: mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach)

29.10 (piątek) godz. 18:00-20:00 (dyżur: dr Agata Rudnik)

Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

Do zobaczenia!

W okresie letnim także pełnimy dla Was dyżury! Zapraszamy do zapisów – więcej informacji tu.


Zapraszamy również na dyżury WALK-IN (bez zapisów)

Konsultacje bez zapisów poprzez Skype w lipcu 2021:

08.07 (czwartek): 8:30-10:20 (mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach)

21.07 (środa): 19:00-20:50  (dr Agata Rudnik)

Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

Sesja lato 2021

Powoli zbliża się sesja, więc wypadałoby spojrzeć, czego właściwie na tę sesję trzeba się nauczyć. Zaparzamy kawę, otwieramy ulubioną tabliczkę czekolady i siadamy do komputera i patrzymy – pierwszy przedmiot: 162 strony notatek z wykładów i 3 podręczniki, drugi przedmiot: 89 stron notatek i 2 podręczniki, 3 przedmiot… „No nie, nie dam rady” – myślimy sobie.

Przypominamy sobie, jak nauczyciele na wcześniejszych etapach edukacji mówili nam, żeby się uczyć systematycznie – mieli rację, ponieważ w naszym organizmie mamy enzym, który dezaktywuje białka sprzyjające uczeniu się – fosfataza białkowa 1. I co się dzieje z tym enzymem podczas naszej nauki? Kiedy powtarzamy materiał wiele razy w krótkim czasie enzym ten kumuluje się w naszym organizmie – a wiemy, że utrudnia zapamiętywanie. Jeżeli powtarzanie materiału pamięciowego jest rozłożone w czasie to pomiędzy kolejnymi sesjami nauki poziom fosfatazy spada i materiał jest lepiej przyswajany. Nauczyciele mieli rację, więc może następnym razem weźmiemy sobie do serca te słowa.

Moje doświadczenie pokazuje, że najgorsze w procesie nauki jest jej rozpoczęcie – jak już usiądę to jakoś idzie, ale żeby usiąść przeszkadza mi wiele rzeczy – powiadomienia z instagrama, nieumyte naczynia, znajomy, który wysłał link do czegoś na youtubie. Wszystko jest w tym czasie ważniejsze od samej nauki, która wymaga wysiłku – jak trening, a przecież nie zaczynamy biegać bez rozgrzewki (a jak to robimy to łatwo o kontuzję). Może warto się przygotować do tego treningu? Sportowiec, który pije 5 kaw dziennie przez co śpi w nocy 3 godziny może mieć problem z osiąganiem świetnych wyników, a dlaczego nasz mózg miałby działać na wysokich obrotach bez odpowiedniego odpoczynku? (o śnie więcej tutaj: Dlaczego warto dbać o sen i jak to robić? – Centrum Wsparcia Psychologicznego (ug.edu.pl).

Poza odpowiednim snem warto zadbać o odpoczynek w ciągu dnia – wyjście na spacer, aktywność fizyczna, a nawet obejrzenie serialu. Potrzebujemy tego, ponieważ przemęczeni nie jesteśmy w stanie się skupić – będziemy się koncentrować na tym jak najszybciej zakończyć te katorgę. Regularne przerwy są konieczne – możesz spróbować skorzystać z techniki pomodoro: robimy 4 sesje (25 minut nauki, 5 minut przerwy), po których następuje dłuższa przerwa (np. 2 godziny), po których możemy ponownie wrócić do nauki. Istnieją aplikacje na telefon, które taki czas będą nam obliczać oraz w których możemy ustawić ile sesji w ciągu dnia chcemy wykonać i możemy ustawić długość naszych przerw. Poza aplikacjami istnieją filmiki na youtubie, gdzie osoby uczą się techniką pomodoro, a my możemy się do nich przyłączyć.

Zauważyłem, że bałagan na moim biurku odzwierciedla bałagan w mojej głowie. Ciężko się skupić na materiale, kiedy na naszym stanowisku pracy jest bałagan, gdzie nie możemy znaleźć potrzebnych w danej chwili rzeczy. Przed rozpoczęciem nauki warto zanieść do kuchni i umyć te kilka kubków, które są na naszym biurku, by nas nie rozpraszały i zastanowić się co tak naprawdę jest nam potrzebne. Podczas robienia notatek nie potrzebujemy obok siebie kryminału, który pożyczył nam kolega, a może zajmować miejsce i nas rozpraszać. Czy potrzebujemy zakreślaczy, czystych kartek, podręcznika? Przygotuj sobie te materiały przed rozpoczęciem nauki, by w trakcie nie denerwować się, że nie możemy czegoś znaleźć. Warto też odłożyć telefon, wyciszyć powiadomienia. Zadbajmy o nasz komfort – wywietrzmy pomieszczenie, w którym będziemy się uczyć, zjedzmy obiad, wyjdźmy na spacer. Zróbmy cokolwiek, co sprawi, że poczujemy się wypoczęci i gotowi do działania.

Udowodniono, że nasza pamięć jest zależna od kontekstu. Jeśli uczymy się do egzaminu ustnego, który ma być przeprowadzony w sali, w której będzie panowała cisza postarajmy się stworzyć podobne warunki – wyłączmy muzykę, bo prawdopodobnie nasz prowadzący nie puści nam Beatlesów w trakcie (a szkoda, choć pewnie by nas to rozpraszało), czytajmy na głos materiał, który musimy zapamiętać (będziemy odpowiadać ustnie), możemy wcielić się w role eksperta w danej dziedzinie i wyobrażać sobie sytuację, że otrzymujemy pytanie i staramy się wytłumaczyć komuś dane zjawisko. Inaczej będzie z egzaminem pisemnym – wtedy warto wykorzystać kartkę do nauki.

Sposoby na lepszą koncentrację:

  1. Wielozadaniowość- kiedy mamy wiele rzeczy do zrobienia, często chcemy robić je wszystkie na raz.  Co na to nasz mózg? Niestety, jego możliwości są tu ograniczone. Tak naprawdę potrafimy skupić się na jednej rzeczy, a jedynie przełączamy szybko swoją uwagę z jednej rzeczy na drugą. Nasz mózg ma jednak lekkie opóźnienie i przez chwilę pozostaje przy czynności, nad którą skupialiśmy się chwilę temu. Po takim przeniesieniu uwagi potrzebuje kilku minut na ponowne pełne skupienie na zadaniu.
  2. Największym rozpraszaczem naszej uwagi obecnie jest telefon- warto byłoby go wyłączyć, wyciszyć, a najlepiej zostawić w innym pomieszczeniu, po prostu usunąć z pola widzenia/ słyszenia.
  3. „Złodziejem” naszej uwagi może być także głód, bałagan albo nieodpowiednia temperatura pomieszczenia. Warto zatroszczyć się o spełnienie swoich potrzeb przed planowanym wykonywaniem zadania.
  4. Warto uporządkować także listę rzeczy, które mamy do zrobienia. Wypisać sobie wszystkie, po czym np. posegregować według daty.
  5. Mózg, żeby był naszym dobrym pracownikiem, musimy zadbać o jego BHP 😊 Konieczną kwestią są przerwy krótkie- na uzupełnienie brakujących składników odżywczych i nawodnienie, a także te dłuższe takie jak sen, podczas którego najefektywniej zachodzi konsolidacja śladów pamięciowych.
  6. Mózg jest mięśniem- dobrze jest zatem go ćwiczyć. W tym celu warto wypróbować zagadki logiczne jak np. sudoku. Poprzez regularne ćwiczenia, jesteśmy w stanie nauczyć się wprowadzania w stan koncentracji.
  7. Łatwiej o koncentrację podczas ruchu fizycznego. Jest to prawdopodobnie związane z tym, że nasi przodkowie w sytuacji zagrożenia życia musieli być maksymalnie skoncentrowani i gotowi na ucieczkę. Dlatego poprzez ćwiczenia fizyczne możemy wykorzystać biologiczny mechanizm przetrwania. Pamiętajmy jednak o tym, żeby dobrać ćwiczenia do swoich możliwości i potrzeb, aby było to dla nas przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem.
  8. Metody alternatywne- komora deprywacyjna (floating), medytacja, joga, EEG biofeedback

Poniżej przedstawiamy kilka metod ułatwiających zapamiętywanie

  1. Elementy „żywego” obrazu
  • Pozytywne obrazy
  • Barwa
  • Ruch
  • Absurdalność, humor
  • Przesada
  • Uszczegółowienie

Jak zapamiętać słówko „moody” (humorzasty)?

Przykład:

Aktor zwany Moody z serii filmów Harry Potter

Zapamiętanie aktora jako osoby, która szybko zmienia humor, wpada ze skrajności w skrajność, jest kapryśny.


2. Płaszczyk eksperta

Wykorzystanie elementu dramy, wcielenie się w eksperta.

Przeznacz około 10 minut na 1 stronę z wybranej książki, artykułu. Wyobraź sobie, że po tym czasie staniesz się ekspertem z czytanego wcześniej zagadnienia. Wygłoś swoją przemowę na głos wyobrażając sobie siebie np. podczas kongresu.


3. Scenariusz

  • Nadanie tytułu
  • Główne notatki
  • Ułożenie 2-5 słów kluczy
  • Zadawanie pytań do literatury/notatek/zakresu działu – odpowiadanie na nie własnymi słowami

Przykład : 

Tytuł: Diagnoza neuropsychologiczna

Słowa klucze: diagnoza neuropsychologiczna, Ocena funkcji poznawczych, Patomechanizmy biologiczne, Czynniki środowiskowe

Pytania:

1/ Do kogo jest skierowana diagnoza neuropsychologiczna?

2/ Czemu służy diagnoza neuropsychologiczna?

3/ Jakie funkcje poznawcze są poddane diagnozie?


4. Zakładki mieszkaniowe

1 -Wieszanie/naklejanie pojęć, obrazków, kartek w mieszkaniu przy przedmiotach, które można skojarzyć z danym zagadnieniem.

2- Chodzenie i zapamiętywanie.

Przykład: 

Mechanizmy obronne


5. Fiszki

Na 1 stronie piszemy słowo klucz, na drugiej opis.


6. Obrazy

Rysunki ilustrujące dane zagadnienie.

Przykład: Koncepcja Melanie Klein


7. T-Charts

Działanie na zasadzie argument/kontrargument

  • Temat
  • Pytania
  • Słownictwo
  • Podsumowanie

8. Ishikava Diagram/Rybia Ość

Rozpoznawanie zależności

Wypisanie przyczyn


Ciekawostki związane z uczeniem się a mózgiem:

1/ proces uczenia się jest związany z modyfikacją synaptycznej siły przenoszenia impulsów

2/ im bardziej aktywna tkanka nerwowa w określonym obszarze kory mózgowej dochodzi do zmiany siły połączeń synaptycznych  

3/ lepszemu uczeniu się sprzyja pobudzenie emocjonalne np. gdy mamy do czynienia z sytuacją zagrożenia życia lub pierwszą randką

4/ hipokamp – niezbędny do uczenia się pojedynczych zdarzeń

  • Rośnie zależnie od doświadczeń
  • Lepiej funkcjonuje, jeśli jest bardziej wykorzystywany

Autorzy:

Damian Brohs

Daniela Holk

Zuzanna Lasota

Projekt powstał podczas zajęć pt.: „Zwiększenie efektywności uczenia się w oparciu o badania neuropsychologiczne – warsztat” (prowadząca mgr Ilona Bidzan-Bluma)

Potrzebujesz wsparcia psychologicznego w czasie sesji? – Zapraszamy na dyżury WALK-IN (bez zapisów)

Konsultacje bez zapisów poprzez Skype w czerwcu 2021:

17.06 (czwartek): 8:30-10:20 (mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach)

23.06 (środa): 19:00-20:50  (dr Agata Rudnik)

Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG


Studenci dla Studentów: Jak przetrwać na ostatniej prostej?

Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG serdecznie zaprasza Studentki i Studentów Uniwersytetu Gdańskiego na webinar dotyczący motywacji w ciężkim dla Nas czasie sesji w okresie pandemii.

Jak znaleźć siłę i wewnętrznie się zmotywować? Czy dzbanek kawy faktycznie uratuje nas przed zmęczeniem? Jak nie dać się rozpraszaczom? Na te wszystkie pytania znajdziecie odpowiedź 19 maja 2021 roku (środa) o godzinie 17:00 na platformie MsTeams:

link do spotkania – https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YmQ2ZTM3NDgtZGFlNS00ZmYyLThkYjItYjdjN2I5MTE1Y2Ex%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22b2b950ec-1ee3-4d9d-ac5e-4dd9db5e0b73%22%2c%22Oid%22%3a%22c5d64b82-b74a-4095-a2f6-900fb99d1283%22%7d

Razem damy radę! Do zobaczenia!


Studencie! Przyjechałeś z Rosji/Ukrainy/Białorusi? Posługujesz się językiem rosyjskim lub ukraińskim? W ramach działalności Centrum Wsparcia Psychologicznego działającego na terenie UG, wraz z kolegami i koleżankami z Instytutu Psychologii chcielibyśmy zaprosić Cię na spotkanie integracyjno-pomocowe. Będziesz mieć okazję „spotkać” się z osobami studiującymi w Polsce, podzielić się swoimi doświadczeniami, omówić wspólne tematy i uzyskać ewentualne wsparcie. Odbędzie się ono w maju w dogodnym dla zainteresowanych terminie.

Warsztat dla osób z Rosji/Ukrainy/Białorusi

Dyżury WALK IN w maju

Zapraszamy na dyżury psychologiczne przez Skype w maju. Konsultacje w ramach tych dyżurów trwają ok. 30 minut i nie wymagają one wcześniejszego zgłoszenia – wystarczy skontaktować się z nami we wskazanych poniżej godzinach (decyduje kolejność zgłoszeń – połączenia).

Dyżury w maju:

06.05 w godzinach 16:00-17:50 (mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach)

19.05 w godzinach 19:00-20:50 (dr Agata Rudnik)

Login na Skype:Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

Serdecznie zapraszamy!


Wykładowca – nauczyciel, mentor czy psycholog?

Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG serdecznie zaprasza Studentki i Studentów Psychologii na webinar pt. Wykładowca – nauczyciel, mentor czy psycholog? Na pytania dotyczące stawiania granic oraz specyfiki pracy wykładowców Psychologii odpowiedzą: dr Aleksandra Szulman Wardal oraz dr Marcin Szulc, prof. UG. Wydarzenie odbędzie się 26.04. (poniedziałek) w godz. 17:00-18:00 na platformie MsTeams:

Link do spotkania

Podczas spotkania postaramy się odpowiedzieć m.in. na takie pytania jak: Czym różni się wykładowca psychologii od wykładowców innych dyscyplin? Znajomość psychologii – pomaga czy przeszkadza w relacji ze studentami? Dlaczego wykładowca jest mentorem, ale nie psychologiem/psychoterapeutą? Jak stawiać granice, jednocześnie nie stawiając murów? Czy udzielanie rad natury psychologicznej na spotkaniu towarzyskim jest etyczne? Jak być asertywnym?

Do zobaczenia! 
Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG
https://centrumwsparcia.ug.edu.pl/

Konsultacje z psychologiem

Ruszają dyżury psychologiczne poprzez Skype! Ze względu na dużą liczbę zgłoszeń do Centrum Wsparcia Psychologicznego UG, uruchamiamy dla Państwa dodatkowe dyżury poprzez Skype. Nie wymagają one wcześniejszego zgłoszenia – wystarczy skontaktować się z nami we wskazanych poniżej godzinach (decyduje kolejność zgłoszeń – połączenia).

Dyżury WALK-IN

Konsultacje są bezpłatne i trwają od 20 do 50 minut. Mają one charakter krótkoterminowy (nie prowadzimy psychoterapii), a ich celem jest wsparcie osób zmagających się z wyzwaniami psychologicznymi oraz ewentualnie wskazanie kolejnych kroków ku lepszemu samopoczuciu.

Zapraszamy do kontaktu wszystkie osoby studiujące lub pracujące na Uniwersytecie Gdańskim!

Konsultacje bez zapisów poprzez Skype w kwietniu 2021:

15.04. (czwartek): 8:30-10:20 (mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach)

21.04. (środa): 19:00-20:50 (dr Agata Rudnik)

28.04. (środa): 9:30-12:20 (mgr Ilona Bidzan-Bluma)

Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

Do usłyszenia i zobaczenia!

Zapoznaj się z naszym regulaminem:


Realizujemy projekt Dobrostan – Pierwsza Pomoc


Pomysł akcji „Dobrostan – pierwsza pomoc” powstał na podstawach projektu grantowego V4 Communities Friendly to Children and Young People przygotowanego pod patronatem International Visegrad Fund, którego partnerem jest Gdański Klub Sportowy Gedania 1922. Celem jest tu wzmocnienie pozycji dzieci i młodzieży jako obywateli ich lokalnych społeczności, wspieranie ich praw i promowanie ich udziału w życiu lokalnym, mającym wpływ na ich życie. Jednocześnie ma on na celu skupienie przy jednym stole podmiotów lokalnych, w celu nawiązania wzajemnej współpracy na rzecz poprawy jakości życia.


W ramach projektu V4 zaplanowano serię spotkań z młodzieżą, w trakcie których zbadano potrzeby młodych ludzi w zakresie ich udziału w życiu społeczności miejskich. W dwóch spotkaniach, które miały formę warsztatową wzięło udział 16 osób (Ambasadorów) w wieku 12-18 lat. Pochodzą one ze szkół w Gdańsku i Gdyni (tj. II LO w Gdańsku, ZSO 8/SP5 w Gdańsku, IX LO w Gdańsku oraz creoGedania w Gdańsku). Podczas pierwszego spotkania V4 pojawiły się pomysły w obszarze aktywizacji młodzieży w zakresie wsparcia psychicznego. Ze względu na zagrażającą sytuację epidemiologiczną związaną z Covid19, kolejne spotkania zostały przeniesione do sieci.


Efektem tych warsztatowych spotkań jest projekt „Dobrostan – Pierwsza Pomoc”, który zakłada organizacje cyklicznych spotkań dla uczniów gdańskich szkół podstawowych w klasach 4-8. Spotkania odbywać się będą online, 1 raz w miesiącu (ok. 40 min). Tematy, które zostaną poruszone na spotkaniach pochodzą bezpośrednio od Ambasadorów, a za opracowanie merytoryczne treści spotkań odpowiadać będą studenci Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego wraz z pracownikami nowo otwartego Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Pilotaż obejmie następujące tematy: granice, psychoseksualność, pewność siebie, zarządzanie czasem, stres.
Pilotażowe zajęcia z uczniami szkół podstawowych będą prowadzone od kwietnia do czerwca przez studentów UG w ramach praktyk psychologicznych i zostaną one objęte badaniami, których wyniki zostaną zaprezentowane na forum Europarlamentu. Docelowo program ma obejmować 8-10 spotkań i planowane jest objęcie nim większej ilości szkół w Gdańsku.


Dnia 1 marca 2021 ruszyły zapisy na konsultacje ze specjalistami w ramach Centrum Wsparcia psychologicznego UG!

Zapraszamy do kontaktu! 

Więcej szczegółów:

centrumwsparcia.ug.edu.pl/zasady


Zapraszamy do zapoznania się z opisem naszych działań na stronie głównej Uniwersytetu Gdańskiego.