AKTUALNOŚCI

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego z ACWP UG! 

Od 1992 roku dzięki Światowej Federacji Zdrowia Psychicznego dnia 10.10. (data łatwa do zapamiętania) obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Hasło tegorocznej edycji brzmi: „Zdrowie psychiczne jest powszechnym prawem człowieka”. To przypomnienie skierowane do wszystkich na całym świecie, aby zwiększali świadomość, poszerzali wiedzę i inicjowali działania promujące i chroniące zdrowie psychiczne każdego człowieka. Z tej okazji Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG zaprasza do zapisów na warsztaty i cykl spotkań. 

Przesłanie zgłoszenia jest równoznaczne z akceptacją rozporządzenia RODO o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r (pełna treść rozporządzenia do pobrania poniżej)

Klauzula_Zgoda

 

—————

Pierwsza pomoc psychologiczna na Uniwersytecie Gdańskim

Czujesz, że ostatnio dzieje się za dużo? Masz trudniejszy czas? Trudno Ci się skupić Czujesz smutek, rozdrażnienie? A może po prostu chcesz przekonać się, jak wygląda konsultacja z psycholożką? Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG spieszy z pomocą! 

Czym zajmujemy się w ACWP UG?  

– zapraszamy na indywidualne konsultacje (możesz wziąć udział w 3 bezpłatnych spotkaniach ze specjalistkami), Link do zapisów
– jeśli będzie taka potrzeba – pomożemy Ci w podjęciu kolejnych kroków (np. wskażemy różne nurty psychologiczne, wspólnie możemy opracować cele terapii itp.)  

– prowadzimy różnego rodzaju warsztaty i grupy wsparcia. Informacje o wszystkich wydarzeniach znajdziesz w zakładce Aktualności

– możesz na nas liczyć w kwestii psychoedukacji 🙂

Czego nie robimy w ACWP UG? 

– nie prowadzimy terapii długoterminowej 

– nie działamy jakocentrum interwencji kryzysowej, w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia, zadzwoń pod numer alarmowy 112. W naszej zakładce ważne kontakty, znajdziesz informacje o bezpłatnej całodobowej pomocy psychologicznej 

Wraz z nowym rokiem akademickim 2023/2024 wszystkim osobom studiującym życzymy, abyście tworzyli najlepsze wspomnienia, pamiętali o swoich potrzebach i dbali również o zdrowie psychiczne! 

Zespół Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego 



Czego potrzebujesz w czasie sesji? Spokoju, równowagi, motywacji, oddechu, wiary w siebie…?

Pamiętaj, że masz prawo doświadczać lęku, niepokoju, mieć problemy z koncentracją i motywacją. Możesz też po prostu mieć gorszy dzień. Jeśli czujesz, że to jest ten moment i chcesz o tym porozmawiać, zapraszamy do kontaktu z Akademickim Centrum Wsparcia Psychologicznego UG.

Więcej informacji dotyczących zapisów na konsultacje znajdziecie TU

Zapraszamy nie tylko osoby studiujące, ale także doktorantów i doktorantki!

W tym szczególnym czasie zapraszamy też na specjalne – sesyjne środowe dyżury walk-in poprzez Skype, które nie wymagają wcześniejszych zapisów.

Kiedy: 21 czerwca i 28 czerwca 2023 roku w godz. 18:00-20:00

Kto: psycholożka dr Agata Rudnik

Konsultacje walk-in trwają ok. 20-30 minut – w zależności od dostępności.

Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG


Newsletter

Zapraszamy do zapisania się na newsletter wspierający wszystkie osoby mierzące się z sesją!
Nie ważne czy to Twoja pierwsza czy ostatnia sesja egzaminacyjna – otrzymasz garść praktycznych informacji, które pomogą Ci zdać dobrze egzaminy i zadbać o siebie ❤️ 

Poruszymy takie tematy jak: 

Jaki rodzaj nauki jest najbardziej efektywny wg. badań naukowych?

Jak walczyć z prokrastynacją i dlaczego w ogóle Cię dopada?

Jak obniżyć napięcie przed egzaminem, by napisać go z czystą głową?

Link: https://tiny.pl/cqwlj


W ramach projektu ConScientia zapraszamy na spotkanie pt. „Etykietkom mówimy NIE. Mity i stereotypy wokół zdrowia psychicznego”, które poprowadzi dr Agata Rudnik, wykładowczyni i dyrektorka Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego UG.

Podczas spotkania poruszymy tematykę:

– stereotypów, jakie krążą wokół zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości i neuroróżnorodności,
– tego, co kreuje i utrwala mity na temat zdrowia psychicznego i jakie są konsekwencje np. dla procesu diagnozy,
– tego, dlaczego to wciąż tak duży temat tabu.

Szkodliwe przekonania dotyczące chociażby zaburzeń neurorozwojowych prowadzą do tego, że nierzadko nie są one diagnozowane u osób dorosłych (szczególnie u kobiet). Do tego wiele osób nie poszukuje pomocy psychologicznej, bo „to wstyd i nie wypada”. Przyjrzyjmy się temu bliżej i wspólnie zastanówmy się jak normalizować troskę o siebie.

Kiedy: Wtorek, 30 maja 2023 r.

Gdzie: Sala C111-112, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego

O której: 17:15-19:15

Link do wydarzenia: https://fb.me/e/1hGr6SEQs

ConScientia to projekt realizowany jest przez cztery studentki Psychologii na UG w ramach zajęć Zarządzanie zmianą społeczną, prowadzonych przez mgr Magdalenę Iwanowską.   Wydarzenie współorganizowane jest przez Naukowe Koło Seksuologii Ars Amandi, Koło Naukowe Psychologii Organizacji i Zarządzania Brevi Manu oraz Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG.

Do zobaczenia!




Pomyśl o sobie (nie tylko) na wiosnę! Warsztaty Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego w CZRUG

Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG nie tylko konsultacjami stoi! Przeczytajcie o naszych warsztatach, które odbywają się w Centrum Zrównoważonego Rozwoju UG. A już wkrótce ogłosimy kolejne terminy!

Trwa cykl warsztatów radzenia sobie ze stresem i mindfulness organizowanych przez Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego. Spotkania odbywają się w siedzibie Centrum Zrównoważonego Rozwoju na Wydziale Nauk Społecznych UG – wspieramy i zachęcamy do dbania o zdrowie psychiczne…

Spotkanie Psychoedukacyjne

Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG zaprasza na kwietniowe spotkania psychoedukacyjne dotyczące neuroróżnorodności i zaburzeń ze spektrum autyzmu
(autism spectrum disorders, ASD)

1. Wykład połączony z dyskusją: Jak stworzyć bezpieczną przestrzeń dla dorosłej osoby ze spektrum autyzmu? 

Psycholog oligofrenopedagog Mirella Tałaj-Czernych

Kiedy: 20.04. godz. 15:30-17:00

Gdzie: Aula S204 – Wydział Nauk Społecznych

2. Wykład: Spektrum autyzmu w spektrum neuro-zmienności

Neurobiolog dr Wojciech Glac

Kiedy: 20.04. godz. 17:00-18:30

Gdzie: Aula S204 – Wydział Nauk Społecznych

3. Warsztat: Nawiązywanie relacji i praca z dzieckiem z ASD

Psycholog oligofrenopedagog Mirella Tałaj-Czernych

Kiedy: 21.04. godz. 15:30-17:00

Gdzie: Sala C204 – Wydział Nauk Społecznych

Liczba miejsc jest ograniczona (max 20 osób).

Prosimy o zgłoszenia na adres mailowy: warsztaty.cwp@ug.edu.pl

Zapraszamy wszystkie osoby studiujące i pracujące na UG! Do zobaczenia!

Ze względu na duże zainteresowanie tematem zaburzeń ze spektrum autyzmu i neuroróżnorodności informujemy, że planujemy kolejne spotkanie, wydarzenia i dyskusje.

Więcej informacji o wydarzeniach:

1. Wykład połączony z dyskusją: Jak stworzyć bezpieczną przestrzeń dla dorosłej osoby ze spektrum autyzmu? 

Podczas spotkania porozmawiamy m.in. o oswajaniu rzeczywistości, jakie problemy z emocjami mogą mieć osoby w spektrum autyzmu i jakie wsparcie może być pomocne. Postaramy się także odpowiedzieć na pytania jak poprawić komunikację z osobami z ASD, jak pomagać osobom z autyzmem w rozwiązywaniu problemów oraz jakiego wsparcia mogą one potrzebować.

2. Wykład: Spektrum autyzmu w spektrum neuro-zmienności

Ludzie charakteryzują się ogromną zmiennością funkcjonowania mózgowych procesów poznawczych, emocjonalnych i innych. Tak ogromne spektrum zmienności jest przyczyną problemów z określeniem granicy między normą a patologią. Spektrum autyzmu znajduje szczególne miejsce w spektrum neuroróżnorodności, ze względu na skalę zmian, które dotyczą wielu różnych procesów neuronalnych, w tym związanych z procesami percepcji oraz przetwarzania bodźców społecznych, a także z procesami poznawczymi. Wykład poświęcony będzie omówieniu neurobiologicznego podłoża spektrum autyzmu w odniesieniu do powszechnego, określanego jako mieszczącego się w granicach normy mózgowego podłoża zmienności międzyosobniczej związanego z procesami poznawczymi, emocjonalnymi
i przetwarzania bodźców społecznych.

3. Warsztat: Nawiązywanie relacji i praca z dzieckiem ze spektrum autyzmu

Nawiązywanie relacji i praca z dzieckiem z ASD. Każda osoba jest poszukiwaczem przyjemności. Musi mieć czas na zabawę, gdzie dobre wrażenia sensoryczne są koniecznością. Poznajmy sposoby na to, aby dzieci z ASD delektowały się „smakiem” bezpiecznych doświadczeń i nabywały nowych umiejętności.

1. Budowanie więzi emocjonalnej z dzieckiem ASD.

2. Komunikacja neuronietypowa – sposoby komunikacji z dzieckiem z ASD.

3. Emocje:

a. jak pomóc w radzeniu sobie z nimi osobie autystycznej

b. proste rozwiązania na „wielkie” problemy

4. Jak pomóc osobie z ASD w funkcjonowaniu w otaczającym ją świecie

O prowadzących:

Doktor Wojciech Glac, prof. UG jest neurobiologiem z Uniwersytetu Gdańskiego, którego wielką pasją jest popularyzacja wiedzy o mózgu. Ma na swoim koncie ponad 600 wykładów popularnonaukowych i warsztatów dla dzieci, młodzieży i dorosłych, od ponad 10 lat organizuje Dni Mózgu w Trójmieście, a za swoją działalność popularyzatorską otrzymał prestiżową nagrodę Popularyzatora Nauki w konkursie Serwisu Nauka w Polsce PAP i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Psycholog i oligofrenopedagog Mirella Tałaj-Czernych ukończyła Studia Psychologiczne na Uniwersytecie Gdańskim na kierunku psychologia. Posiada przygotowanie pedagogiczne – kwalifikacje nauczycielskie oraz ukończyła studia podyplomowe na kierunkach: Oligofrenopedagogika oraz Psychologia kliniczna. Ukończyła cykl szkoleniowy z zakresu pomocy psychologicznej i superwizji w Niepublicznej Placówce Doskonalenia nauczycieli SYNAPIS oraz szkolenie „Trening umiejętności społecznych dla osób z autyzmem”. Ukończyła szkolenie I i II stopnia EEG- BIOFEEDBACK. Z dziećmi z autyzmem pracuje od 2004 roku, nieustannie pogłębiając swoją wiedzę w tym obszarze. Uczestniczyła w licznych konferencjach, sympozjach i szkoleniach uzyskując wiedzę z zakresu różnych metod i podejść terapeutycznych. Pracowała w NZOZ Poradnia dla Osób z Autyzmem, gdzie prowadziła wizyty diagnostyczne i konsultacyjne dla rodzin dzieci z autyzmem. Prowadziła także indywidualne zajęcia na terenie domu dzieci objętych opieką Poradni. Od 2004 roku prowadzi indywidualne i grupowe zajęcia terapeutyczne dla dzieci w spektrum autyzmu, z całościowymi zaburzeniami rozwoju i zaburzeniami zachowania, zaburzeniami emocjonalnymi, problemami edukacyjnymi i adaptacyjnymi. Uczestniczy w licznych szkoleniach stale doskonaląc wiedzę z zakresu pomocy małemu dziecku i jego rodzinie. Współwłaścicielka oraz dyrektor Punktu Przedszkolnego Małe Lwy Jasień.

A już 19 maja zapraszamy na kolejne spotkanie psychoedukacyjne m.in. z udziałem Kaisy Zakrzewskiej, samorzeczniczki osób w spektrum autyzmu. Już wkrótce podamy więcej szczegółów!

Do zobaczenia!

Zespół Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego UG


ACWP & iFightDepression 

iFightDepression.com to projekt, który ma na celu promowanie i zwiększanie świadomości na temat depresji i zachowań samobójczych poprzez dostarczanie wyczerpujących informacji na temat depresji i jej konsekwencji. To też narzędzie – internetowy program samokontroli, którego celem jest pomoc osobom z łagodną lub umiarkowaną depresją w samodzielnym radzeniu sobie z objawami.
A jeśli chcesz wypróbować internetowe narzędzie iFightDepression, napisz do nas: cwp@ug.edu.pl 

Zapraszamy też do odwiedzenia strony projektu: https://ifightdepression.com/pl/


Drodzy Państwo,

niech ten świąteczny czas wypełniony będzie przede wszystkim spokojem i radością, a rok 2023 niech przyniesie wiele dobra!

Zespół ACWP 

Pomyśl o sobie (przed)świątecznie

Święta to nie zawsze czas łatwy i przyjemny. Może też wyzwalać w nas wiele trudnych emocji i dlatego w najbliższych dniach i tygodniach zapraszamy na trzy wydarzenia, które pomogą Ci wyciszyć się i zatroszczyć się o siebie (z dbałością o innych).

1.Otwarte spotkanie: „JESTEŚ WAŻNX” Kiedy: 8.12.2022 (czwartek) o godz. 17:00 Gdzie: Wydział Nauk Społecznych

” Kiedy: 8.12.2022 (czwartek) o godz. 17:00 Gdzie: Wydział Nauk Społecznych

W imieniu Naukowego Koła Seksuologii Ars Amandi i Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego UG zapraszamy na spotkanie psychoedukacyjne z psycholożką dr Agatą Rudnik. Wspólnie porozmawiamy o tym, jak zadbać o swój dobrostan psychiczny, wyznaczać granice i przeciwdziałać stresowi. Wydarzeniu towarzyszyć będzie premiera broszurki edukacyjnej pt. „ZDROWY DUCH”, która została stworzona przez członków i członkinie NKS Ars Amandi.

Więcej informacji o wydarzeniu na platformie Facebook: tu

Broszurkę znajdziecie w dniu wydarzenia na stronie NKS Ars Amandi: link do broszurki

2. Warsztaty – jak (wreszcie) poradzić sobie ze stresem? Kiedy: 15.12.2022 w godz. 17:00-19:00 (czwartek) Gdzie: Wydział Nauk Społecznych, Instytut Psychologii, sala C104 Max liczba osób: 12

Zapraszamy Studentki i Studentów UG do uczestnictwa w warsztacie z zarządzania stresem. Podczas spotkania otrzymasz praktyczne wskazówki i narzędzia, pomagające przetrwać trudniejsze chwile. Warsztaty obejmą m.in. techniki mindfulness – uważności, ćwiczenia oddechowe i wizualizacje.

Prowadzą psycholożki: Emilia Ożgo i Joanna Hajduczenia

Aby zgłosić się na warsztat, wyślij maila na adres Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego: cwp@ug.edu.pl

Decyduje kolejność zgłoszeń!

PS. Wkrótce planujemy kolejne warsztaty, o których będziemy Was na bieżąco informować.

3. Dodatkowe konsultacje psychologiczne online poprzez Skype (nie wymagają wcześniejszych zapisów)

Kiedy: 19.12.2022 r. (poniedziałek) w godz. 18:00-20:00

Konsultacje walk-in trwają ok. 20-30 minut – w zależności od dostępności, nie musisz się na nie zapisywać.

Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

Do zobaczenia!

Dzień Zdrowia Psychicznego 24.11.2022

Studencie! Studentko! 
W imieniu wszystkich organizatorów chcielibyśmy zaprosić Cię na Dzień Zdrowia Psychicznego, który odbędzie się na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Wydarzenie to ma na celu zachęcić do dbania o zdrowie psychiczne oraz poszerzyć wiedzę na temat radzenia sobie w trudnych sytuacjach. 
Poniżej znajdziesz wszystkie szczegóły: 

data: 24 listopada 2022 roku od 10:00 do 16:00 
miejsce: Wydział Nauk Społecznych UG, poziom 200 (parter) tematyka: komunikacja partnerska, ciąża, techniki relaksacyjne, aseksualność, język inkluzywny, pomoc osobom LGBTQIA+, pracoholizm, wypalenie zawodowe, stres organizatorzy: Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG, NKS Ars Amandi, Brevi Manu, Experior, Poznański Prometeusz, Tęczowy Port. 
Link do wydarzenia na platformie Facebook, gdzie będą publikowane wszelkie nowe informacje oraz szczegółowy plan wydarzenia: https://fb.me/e/35oFB1pa4

Jako Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG zapraszamy również na bezpłatne konsultacje walk-in (20-30 minutowe – w zależności od dostępności, nie wymagają wcześniejszych zapisów) z psycholożkami: Agatą Rudnik i Agatą Ruźniak-Lubocką 24.11.2022. w godz. 10:00-12:00 i 18:00-20:00. Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG 
Do zobaczenia!


Nowy rok akademicki z ACWP!

Nowy rok przynosi zmiany w ACWP! Zapraszamy Was do nowej siedziby. Jest większa i jaśniejsza. No i ma piękny widok!
Znajdziecie nas w tzw. starym rektoracie przy ul. Bażyńskiego 1 a – pokój 313 (III piętro)

Jedno się nie zmienia. Zapewniamy bezpieczną przestrzeń, aby każdy, kto zgłosi się do Centrum, otrzymał pełne wsparcie. Informacje o osobach pełniących dyżury (zarówno online, jak i w kontakcie): więcej informacji
Każda osoba studiująca i pracująca na Uniwersytecie Gdańskim może skorzystać tu z trzech bezpłatnych spotkań z jednym z sześciu psychologów (udzielamy dwunastu konsultacji tygodniowo). Szczegóły dotyczące zasad i zapisów: więcej informacji

Tymczasem już 4 października zapraszamy na nasze zielone stoisko podczas Studenckiego Otwarcia Roku Akademickiego i Wielkiego Kiermaszu Książek na Wydziale Nauk Społecznych, gdzie w godz. 10:00-16:00 chętnie odpowiemy na wszystkie pytania i pokażemy, że wizyta u psychologa „nie boli”.

Do zobaczenia! 
Zespół ACWP UG

Wsparcie psychologiczne (nie tylko) w trakcie sesji! 

Zbliża się czas wyzwań i wytężonej pracy. Jeśli czujesz, że trudno opanować Ci stres, martwisz się, masz problemy z koncentracją lub z jakiegokolwiek innego powodu czujesz, że już nie dajesz rady – nie jesteś sam/sama! 

W najbliższym czasie Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG przygotowało specjalne, dodatkowe dyżury poprzez Skype, które nie wymagają specjalnych zapisów. 

20.06. (poniedziałek) w godz. 18:00-20:00- Julia Mackiewicz, Studentka Psychologii

23.06. (czwartek) i 30.06. (czwartek) w godz. 18:00-20:00 – dr Agata Rudnik, Psycholożka

27.06. (poniedziałek) i 29.06. (środa) w godz. 18:00-20:00 – Damian Brohs, Student Psychologii


Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

Prowadzimy również zapisy na konsultacje psychologiczne w wybranych terminach (również w wakacje!).

Więcej informacji: tu

Zachęcamy też do zajrzenia do naszej psychobiblioteczki

Do zobaczenia! 🙂

Zespół Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

Dyżur WALK IN w czerwcu

Zapraszamy na dyżury psychologiczne przez Skype w maju. Konsultacje w ramach tych dyżurów trwają ok. 30 minut i nie wymagają one wcześniejszego zgłoszenia – wystarczy skontaktować się z nami we wskazanych poniżej godzinach (decyduje kolejność zgłoszeń – połączenia).

Dyżur w czerwcu:

23.06 w godzinach 18:00-19:50 (dr Agata Rudnik)

Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

Serdecznie zapraszamy!


Jak wybrać TEGO psychologa?

Wybór psychologa nie jest łatwym zadaniem.

Jak się do tego zabrać?
Na co zwracać uwagę?
Czym są „nurty” w psychologii?
Czym różni się psycholog od psychoterapeuty?

Na te pytanie znajdziecie Państwo odpowiedź w naszym artykule: TU


Jak wspierać osoby w spektrum autyzmu?

Spotkanie już za nami, dziękujemy wszystkim zainteresowanym za przybycie!

Poniżej znajduje się plik do pobrania z najważniejszymi informacjami ze spotkania (dla tych których nie było z nami i dla tych którzy chcą przypomnieć szczegóły spotkania):


Spotkanie online 27.04.2022 (środa) godz. 18:00-19:30

Wraz z końcem kwietnia, miesiąca uznanego na świecie za czas przeznaczony na poszerzanie świadomości o autyzmie, Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego Uniwersytetu Gdańskiego zaprasza na otwarte spotkanie online dotyczące wsparcia (w różnych obszarach) osób w spektrum autyzmu. 
Porozmawiamy m.in. o:

 – spektrum autyzmu w świetle klasyfikacji ICD-11

– życiu z diagnozą

– wsparciu i potrzebach studentek oraz studentów w spektrum autyzmu

Spotkanie poprowadzi psycholożka Agata Ruźniak-Lubocka

Serdecznie zachęcamy do wzięcia udziału w części wykładowej, a także w panelu dyskusyjnym. 

Link do spotkania na MS teams: TU


Czy wiecie, że czasem warto pogapić się w niebo, ot tak, po prostu? A dlaczego i co mówi o tym nauka, przeczytacie TU

A tymczasem Zespół Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego UG życzy na nadchodzący wielkanocny czas jak najwięcej okazji do tego, by pielęgnować to, co jest dla Was ważne!


Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG organizuje grupy wsparcia studenci-studentom, podczas których będziesz mógł/mogła porozmawiać z innymi  i wymienić się doświadczeniami. W tym trudnym czasie wierzymy, że wzajemna pomoc, wysłuchanie i koleżeńska rada mogą pomóc poradzić sobie z negatywnymi emocjami. Grupy wsparcia będą prowadzone w czterech językach: 

🇺🇦

ukraińskim, 

🇷🇺

 rosyjskim, 

🇬🇧

 angielskim, 

🇵🇱

 polskim.

Nieważne jakiej jesteś narodowości i jakich problemów doświadczasz. Jesteśmy tu dla każdego!

Link do zapisów


Dyżury walk-in (BEZ WCZEŚNIEJSZEGO UMAWIANIA!) w kwietniu

Serdecznie zapraszamy na dyżury z psychologiem na Skype, które nie wymagają wcześniejszych zapisów.

14.04.2022 godz. 18:00-20:00 – dr Agata Rudnik

Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

Serdecznie zapraszamy!


Dni Mózgu w Trójmieście!

W dniach 14-20 marca br. zapraszamy do udziału w niezwykłych wykładach i warsztatach, które pozwolą nam zmierzyć się z tajemnicami centrum dowodzenia naszego organizmu.

„Mózg przed zwrotnicą – neurobiologia dylematów moralnych”,

„Grażyna i Janusz, czyli o mózgu kobiety i mężczyzny”,

„Jak uprawiać seks w kosmosie?”

– to zaledwie kilka przykładowych tematów.

Nasze Centrum Wsparcia Psychologicznego też dorzuca cegiełkę od siebie – opowiemy o tym, jak wspierać się w tych niełatwych czasach (spotkanie online, szczegóły w linku).

Do zobaczenia!

Więcej informacji: tu


Wspierajmy się! Tu i teraz

Dnia 2.marca 2022 odbyło się otwarte spotkanie online pt. „Wspierajmy się! Tu i teraz”. Katarzyna Raca, naukowczyni z Wydziału Zarządzania UG, która tworzy algorytm wynajdujący fake newsy w Internecie, opowiedziała o tym, jak nie dać się dezinformacji.

Dodatkowo psycholożki z ACWP,  Agata Rudnik i Agata Ruźniak-Lubocka, podpowiedziały, jak sobie radzić z trudnymi emocjami i wspierać w tym innych, dlaczego nasz umysł tak lubi czarne scenariusze – o pułapkach myślenia i jak przekuć stres w motywację. 

Zamieszczamy prezentację z wydarzenia i już zapraszamy na kolejne z cyklu wkrótce!


Dodatkowe dyżury na Skype- bez konieczności wcześniejszego zapisywania

Szanowni Państwo, w tym trudnym czasie, kiedy wszyscy zmagamy się z różnymi emocjami przypominamy, że na Uniwersytecie Gdańskim działa Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego, w ramach którego można skorzystać z bezpłatnych konsultacji z psychologiem i rozmów online.

Dodatkowo dziś i jutro (24.02. i 25.02.) w godz. 19:00-21:00 odbywają się dyżury na Skype (nie wymają wcześniejszych zapisów, ale obowiązuje zasada kolejności „dodzwonienia się”) 

Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

Wspierajmy się!

Senat Uniwersytetu Gdańskiego jednogłośnie poparł uchwałę – Deklarację solidarności z Ukrainą.

– Sytuacja zmieniła się dramatycznie. Mamy do czynienia z dramatycznym konfliktem za naszymi granicami – powiedział prof. dr hab. Piotr Stepnowski, Rektor UG podczas dzisiejszego posiedzenia Senatu UG.  – UG może zostać zaangażowana w pomoc Ukrainie. Możemy być poproszeni o udzielenie wsparcia potencjalnym uchodźcom. Zwracam się do studentów, aby przygotowali się na przyjęcie studentów z Ukrainy.
Uchwała nr 22 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 24 lutego 2022 roku
Deklaracja solidarności z Ukrainą

Na podstawie § 28 ust. 1 pkt 25 Statutu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 13 czerwca 2019 r. (ze zm.) – uchwala się, co następuje:
      Wieloletnia współpraca ze środowiskami akademickimi w Ukrainie, obecność studentów i pracowników ukraińskich wśród członków naszej społeczności oraz dbałość o wspólne, europejskie wartości, takie jak wolność, równość i sprawiedliwość – upoważniają Senat Uniwersytetu Gdańskiego do jednoznacznego potępienia agresji militarnej Rosji na niepodległą Ukrainę oraz wyrażenia solidarności z obywatelami Ukrainy w trudnym momencie walki o zachowanie suwerenności i integralności swojego państwa.

      Niniejszy apel jest również deklaracją udziału we wszystkich programach Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, które zostaną utworzone w celu wsparcia studiujących i pracujących w Polsce obywateli Ukrainy.

Україна #pokójdlaUkrainy #jedność

23.02.2022 – DZIEŃ WALKI Z DEPRESJĄ

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z artykułem TU.

Dyżury walk-in (BEZ WCZEŚNIEJSZEGO UMAWIANIA!) w marcu

Serdecznie zapraszamy na dyżury z psychologiem na Skype, które nie wymagają wcześniejszych zapisów.

03.03.2022 godz. 18:00-19:50 – dr Agata Rudnik

Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

Dyżury walk-in (BEZ WCZEŚNIEJSZEGO UMAWIANIA!) w lutym

Serdecznie zapraszamy na dyżury z psychologiem na Skype, które nie wymagają wcześniejszych zapisów.

03.02.2022 godz. 19:00-19:50 – dr Agata Rudnik

10.02.2022 godz. 15:00-16:50 – mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach

Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

Serdecznie zapraszamy!

Kawa z psychologiem

Dr Agata Rudnik z Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego Uniwersytetu Gdańskiego zaprasza na kawę i ciacho do kawiarni Przelewki w Oliwie Zapraszamy na pyszną kawę (lub herbatę!) do kawiarni Przelewki w Oliwie, gdzie przy dobrym ciastku możesz porozmawiać z wykwalifikowanym psychologiem o tym, co Ci zagra w duszy: może o problemie, który masz ostatnio w głowie, stracie, której doświadczyłeś/-łaś, stresie, który odczuwasz, a może coś Cię smuci lub wyjątkowo irytuje… Albo być może zastanawiałeś/-łaś się, kim jest psycholog, co robi i chciałbyś/-abyś dowiedzieć się czegoś więcej o tej pracy? A może po prostu masz ochotę na kawę i ciacho w inspirujących wnętrzach i fajnym towarzystwie? Termin pozostaje do ustalenia tak, aby pasował wszystkim stronom. Możesz też zabrać ze sobą bliską osobę. Do zobaczenia! Let’s take a coffee break!


Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego życzy wszystkim wspaniałego Nowego Roku! Niech to będzie dla Was czas pełen miłości, radości z najdrobniejszych spraw i ogromnej satysfakcji!

Zapraszamy do lektury wywiadu z naszą Dyrektor dr Agatą Rudnik, która opowiada o POSTANOWIENIACH NOWOROCZNYCH.

Dyżury walk-in (BEZ WCZEŚNIEJSZEGO UMAWIANIA!) w styczniu

Serdecznie zapraszamy na dyżury z psychologiem na Skype, które nie wymagają wcześniejszych zapisów.

13.01.2022 godz. 15:00-16:50 – mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach

27.01.2022 godz.18:00-19:50 – dr Agata Rudnik

Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

Serdecznie zapraszamy!


Dyżury koleżeńskie

Masz obawy przed spotkaniem z psychologiem? Chciałbyś/Chciałabyś po prostu porozmawiać?

Zapraszamy na spotkania „Pogadajmy – dyżury koleżeńskie” w formie walk-in – nie wymagają wcześniejszego zapisywania się, podczas których Studenci i Studentki UG mogą porozmawiać z naszymi Wolontariuszkami i Wolontariuszami – osobami studiującymi na ostatnich latach psychologii. Aby móc w nich uczestniczyć – wybierz dogodny dla Ciebie termin i spróbuj połączyć się poprzez przez MS Teams z wybraną osobą. Dyżury w styczniu:

13.01 (czwartek) – 9:00-11:00 – Julia Godzwon (j.godzwon.593@studms.ug.edu.pl) – możliwość rozmowy również w języku angielskim

18.01 (wtorek) – 16:00-18:00 – Damian – (d.brohs.736@studms.ug.edu.pl) – istnieje również możliwość spotkania w kontakcie w gabinecie CWP
 
20.01 (czwartek) – 19:00-21:00 – Julia Mackiewicz (j.mackiewicz.672@studms.ug.edu.pl)

26.01 (środa) – 19:00-21:00 Emilia Motyka-Radłowska (e.motykaradlowska.655@studms.ug.edu.pl)

Ruszają Dyżury Koleżeńskie!

Masz obawy przed spotkaniem z psychologiem?
Chciałbyś/Chciałabyś po prostu porozmawiać?

Od listopada w naszym Centrum wprowadzamy spotkania
„Pogadajmy – dyżury koleżeńskie” w formie walk-in, podczas których
studenci oraz pracownicy UG będą mieli możliwość porozmawiać z naszymi
wolontariuszami – studentami psychologii. Aby móc w nich uczestniczyć –
wybierz dogodny Ci termin i spróbuj się połączyć przez MS Teams z wybranym
wolontariuszem. Dyżury w listopadzie:

      • Wtorek 2.11 16:00-18:00 Damian Brohs (d.brohs.736@studms.ug.edu.pl) – istnieje również możliwość
        spotkania w kontakcie w gabinecie CWP

    Zapraszamy!

    Krótkie notatki o nas 🙂

    Damian Brohs

    Jestem studentem 4. roku
    psychologii na ścieżce psychoseksuologia. W przyszłości chciałbym pracować z
    osobami narażonymi na wykluczenie społeczne – mniejszości seksualne, osoby
    osoby zadłużone, uzależnione od substancji psychoaktywnych. Poza tematyką
    seksualności interesuje się neuropsychologią, psychologią różnic indywidualnych
    oraz psychologią emocji. Prywatnie jestem pasjonatem kina i muzyki – słucham
    czegoś nowego na okrągło, a czasami sam próbuję coś stworzyć.

    Julia Godzwon

    Jestem studentką piątego roku
    psychologii Uniwersytetu Gdańskiego i bardzo się cieszę, że wybrałam właśnie
    ten kierunek. W toku studiów realizuję specjalność
    neurobiopsychologia, co ściśle wiąże się z moimi
    zainteresowaniami z tej dziedziny nauki – neuropsychologią i fizjologią
    człowieka. Od 2018 roku jestem członkiem Koła Badań Psychologicznych Experior,
    w ramach którego miałam okazję uczestniczyć w konferencjach,
    projektach i badaniach naukowych. Od 2021 roku udzielam się także jako
    wolontariuszka w Fundacji Mózg na Fali, biorąc
    udział w działaniach edukacyjnych związanych ze zdrowiem psychicznym. W
    przyszłości chciałabym pracować jako psycholog praktyk (obecnie najbliżej mi do
    obrania drogi psychoterapeutki), a być może zdecyduję się również kontynuować rozwój naukowy.
    Prywatnie interesuje mnie historia sztuki oraz teatr. Czas wolny najchętniej
    spędzam w towarzystwie narzeczonego i przyjaciół. Od czasu do czasu haftuję i
    uczę się języka włoskiego. Lubię też śpiewać i gram na gitarze.

    Julia Mackiewicz

    Medytacja, filozofia, historia,
    kultury świata, granie na wszystkich instrumentach, które wpadną mi w ręce (czasem lepiej, czasem gorzej) – to kilka z moich
    osobistych zainteresowań. Prywatnie również
    fanka pratchettowskiego poczucia humoru! Raczej należę do osób, które nie potrafią
    usiedzieć w miejscu i ciągle muszą coś robić – dlatego
    też udzielam się tutaj, w Centrum. Studiuję na 4 roku psychologii i nie
    ukrywam, że wiążę z tym kierunkiem swoją przyszłość. Do tej
    pory pracowałam głównie z dziećmi, lecz wierzę, że w każdym dorosłym jest również sporo z dziecka i warto po nie w sobie czasem sięgnąć 🙂 Tak
    samo, jak warto sięgnąć po pomoc lub nawet zwykłą rozmowę i zaufać drugiemu
    człowiekowi, by uzyskać wsparcie i przytulić własne, wewnętrzne dziecko.

    Emilia Motyka-Radłowska

    Moim głównym zainteresowaniem z zakresu psychologii jest szeroko pojęta tematyka dzieci i młodzieży oraz rodziny. Jestem w trakcie kursu podstawowego terapii TSR. Posiadam uprawnienia edukatora seksualnego. Ważną rolę w moim życiu pełni sport – joga, biegi długodystansowe, wspinaczka. 🙂


    Tydzień Zdrowia Psychicznego na UG:

    Pozwól sobie na pomoc

    25-29 października 2021

    Link do wydarzenia na MS TEAMS

    W programie:

    25.10 (poniedziałek)

    16:00-17:00 Debata online:

    „Kiedy, jak i czy to boli? Czyli o pierwszym zetknięciu się z psychologiem*” z udziałem Studentek, Studentów oraz specjalistek w ACWP

    Będziemy opowiadać o tym, jak wygląda pierwsza wizyta u terapeuty, czego możesz się spodziewać, jakie powody mogą być wskazówką, aby wybrać się na rozmowę z psychologiem oraz czy trzeba się do tego odpowiednio przygotować. Rozmowy o doświadczeniach pierwszych wizyt i dzielenie się subiektywnymi odczuciami pozwolą oswoić temat i pokazać, że psycholog nie gryzie a wizyta u niego nie musi być stresująca jak pierwsza sesja. Podczas spotkania będziemy także odpowiadać na Wasze pytania. Do zobaczenia!

    28.10 (czwartek)

    16:00-17:00 Relaksacja prowadzona przez Studentki i Studentów

    Nie masz czasu na chwilę odpoczynku? Jesteś przemęczony, zdenerwowany, bolą Cię mięśnie i głowa? Może już kilkukrotnie miałaś/miałeś plan, aby odpocząć w domu z książką, ale zawsze coś stawało na przeszkodzie? Albo być może uważasz, że jesteś wystarczająco wypoczęty i nie potrzebujesz dodatkowego relaksu?Te wszystkie i każdą inną osobę zapraszamy na chwilę wytchnienia podczas relaksacji prowadzonej przez nasze Studentki i naszych Studentów. Dzięki swojemu doświadczeniu pomogą Ci po prostu odpocząć, wyłączyć się na chwilę, zrelaksować umysł i ciało. Skorzystaj z godziny wyciszenia i poświęć sobie ten czas, a zobaczysz, że będziesz samemu sobie za to wdzięczna/wdzięczny!

    29.10 (piątek)

    16:00-17:00 Wykład otwarty online dr Pawła Atroszko:

    Stres akademicki – czy można uzależnić się od uczenia?

    Jeżeli jakaś część Twojego życia związana jest z koniecznością przyswajania nowych informacji (a takich sytuacji na Uniwersytecie nie brakuje…), być może czujesz czasem stres związany z przekonaniem, że powinnaś/powinieneś poświęcać nauce więcej czasu. Sprawdź, czy zachowujesz odpowiednie naukowe BHP 🙂

    Podczas wykładu dr Atroszko opowie o uzależnieniu od nauki oraz granicy między naturalnym stresem akademickim a potencjalnym problemem uzależnienia.

    Dodatkowo przez cały tydzień prowadzone będą wieczorne dyżury na Skype „Pogadajmy”

    w godz. 18:00-20:00

    Jest to możliwość bezpośredniego połączenia się ze specjalistą i rozmowy o tym, co Cię trapi – być może myślisz o tym, aby zgłosić się ze swoim problemem do psychologa, ale nie jesteś przekonany czy Twój problem jest odpowiednio „poważny”?”Pogadajmy” jest po to, aby rozwiać Twoje wątpliwości 🙂

    Dyżury nie wymagają wcześniejszego zapisywania się i są całkowicie darmowe, jednak trzeba liczyć się z tym, że ktoś nas ubiegnie przy dużej ilości chętnych.Dyżury pełnić będą:

    25.10., 27.10. i 29.10. dr Agata Rudnik

    26.10. i 28.10. mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach

    Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

    Jeśli wolisz jednak być pewnym spotkania i umówić je na konkretną godzinę, możesz zgłosić się mailowo na adres: cwp@ug.edu.pl

    Skorzystaj i spróbuj, aby dać sobie pomóc 🙂


    Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG we Frontiers in Psychology

    Z przyjemnością ogłaszamy, że nasz artykuł pt: Offering Psychological Support to University Students in Poland During the COVID-19 Pandemic: Lessons Learned From an Initial Evaluation właśnie został opublikowany w czasopiśmie Frontiers in Psychology (IF 2,99). 
    W artykule znajdują się m.in. nasze refleksje dotyczące wsparcia psychologicznego podczas pandemii, tego, jak ważne jest dbanie o zdrowie psychiczne i jakie są skuteczne sposoby podnoszenia naszej jakosci życia w tym niełatwym czasie. Dzielimy się tu naszym doświadczeniem, jakie udało nam się zdobyć tak naprawdę już od samego początku pandemii, kiedy to stworzyliśmy spontaniczną inicjatywę, która dała początek Akademickiemu Centrum Wsparcia Psychologicznego UG. 
    Zachęcamy do lektury!
    Link do artykułu:

    http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2021.635378/full?&utm_source=Email_to_authors_&utm_medium=Email&utm_content=T1_11.5e1_author&utm_campaign=Email_publication&field=&journalName=Frontiers_in_Psychology&id=635378


    Projekt Dobrostan – Pierwsza Pomoc. Działamy dalej!

    W ramach projektu Dobrostan – Pierwsza Pomoc nasi Studenci i Studentki przeprowadzili 112 godzin warsztatów z udziałem 560 uczniów i uczennic z 6 trójmiejskich szkół podstawowych (w sumie 28 klas). Wśród najważniejszych tematów znalazły się takie jak: stawianie granic w relacjach, pewność siebie z poczucie własnej wartości, radzenie sobie ze stresem oraz zarządzanie czasem. 
    A oto kilka cytatów osób biorących udział w projekcie:
    „Dzieci rzeczywiście są bardzo zainteresowane wiedzą psychologiczną, ale mają do niej trudny dostęp, więc super było móc im trochę o tym opowiedzieć. Jeśli chodzi o organizację to nauczyłam się też jak wiele osób i zaangażowania wymaga taki projekt aby działał, jak wiele wątków trzeba łączyć.” ~ Edyta 
    „Te zajęcia to świetna szansa dla dzieciaków, aby dowiedzieć się czegoś, co polepszy ich dobrostan i pomoże uwierzyć w siebie, co jest szczególnie ważne w czasach szkolnych. Dzieci chętnie współpracują i angażują się w podejmowane tematy, widać, że jest to dla nich interesujące i potrzebne.” ~ Daria 
    „Jeśli chociaż jedno dziecko dzięki naszemu projekcie zobaczy, że jest w toksycznej relacji lub, że doświadcza przemocy i zareaguje to już będzie to wygrana. Przy pracy nad projektem przepracowane zostały grube godziny, bywało ciężko i było zmęczenie, ale to co się udało wypracować jest bezcenne.” ~Zuzia 
    „Ja zrozumiałam jak bardzo lubie pracować z dziećmi i młodzieżą i chce dalej się rozwijać w tym kierunku po info zwrotnej dzieciaków i ich przemyśleniach, przykładach ze swojego życia zrozumiałam ze potrzebowały takich zajęć i fajnie jakby były takie zajęcia kontynuowane w tej czy w innych szkołach.” ~ Ola 
    „Od podszewki poznałam proces przygotowywania warsztatów online, co stanowiło ogromne wyzwanie w dobie nauczania zdalnego.” ~Julia

    Więcej informacji o projekcie: Pomysł akcji „Dobrostan – pierwsza pomoc” powstał na podstawach projektu grantowego V4 Communities Friendly to Children and Young People przygotowanego pod patronatem International Visegrad Fund, którego partnerem jest Gdański Klub Sportowy Gedania 1922. Celem jest tu wzmocnienie pozycji dzieci i młodzieży jako obywateli ich lokalnych społeczności, wspieranie ich praw i promowanie ich udziału w życiu lokalnym, mającym wpływ na ich życie. Jednocześnie ma on na celu skupienie przy jednym stole podmiotów lokalnych, w celu nawiązania wzajemnej współpracy na rzecz poprawy jakości życia.
    Tymczasem działamy dalej i kontnujemy Dobrostan – Pierwsza Pomoc w kolejnym roku szkolnym 2021/2022.


    Z danych Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że co trzeci człowiek miał, ma lub będzie miał problemy ze zdrowiem psychicznym. To wyzwanie, któremu stawić czoła w swoim życiu może każdy z nas.

    Zapraszamy do zapoznania się z treścią artykułu, który dziś pojawił się na stronie Uniwersytetu Gdańskiego. Miłej lektury!


    Dyżury walki-in w październiku! 

    poza standardowymi zgłoszeniami poprzez formularz (więcej informacji: https://centrumwsparcia.ug.edu.pl/zasady/) zapraszamy do kontaktu podczas dyżurów na Skype, które nie wymagają wcześniejszego zgłoszenia. 

    Konsultacje bez zapisów poprzez Skype w październiku 2021:

    26.10 (wtorek) godz. 18:00-20:00 (dyżur: mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach)

    27.10 (środa) godz. 18:00-20:00 (dyżur: dr Agata Rudnik)

    28.10 (czwartek) godz. 18:00-20:00 (dyżur: mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach)

    29.10 (piątek) godz. 18:00-20:00 (dyżur: dr Agata Rudnik)

    Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

    Do zobaczenia!

    W okresie letnim także pełnimy dla Was dyżury! Zapraszamy do zapisów – więcej informacji tu.


    Zapraszamy również na dyżury WALK-IN (bez zapisów)

    Konsultacje bez zapisów poprzez Skype w lipcu 2021:

    08.07 (czwartek): 8:30-10:20 (mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach)

    21.07 (środa): 19:00-20:50  (dr Agata Rudnik)

    Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

    Sesja lato 2021

    Powoli zbliża się sesja, więc wypadałoby spojrzeć, czego właściwie na tę sesję trzeba się nauczyć. Zaparzamy kawę, otwieramy ulubioną tabliczkę czekolady i siadamy do komputera i patrzymy – pierwszy przedmiot: 162 strony notatek z wykładów i 3 podręczniki, drugi przedmiot: 89 stron notatek i 2 podręczniki, 3 przedmiot… „No nie, nie dam rady” – myślimy sobie.

    Przypominamy sobie, jak nauczyciele na wcześniejszych etapach edukacji mówili nam, żeby się uczyć systematycznie – mieli rację, ponieważ w naszym organizmie mamy enzym, który dezaktywuje białka sprzyjające uczeniu się – fosfataza białkowa 1. I co się dzieje z tym enzymem podczas naszej nauki? Kiedy powtarzamy materiał wiele razy w krótkim czasie enzym ten kumuluje się w naszym organizmie – a wiemy, że utrudnia zapamiętywanie. Jeżeli powtarzanie materiału pamięciowego jest rozłożone w czasie to pomiędzy kolejnymi sesjami nauki poziom fosfatazy spada i materiał jest lepiej przyswajany. Nauczyciele mieli rację, więc może następnym razem weźmiemy sobie do serca te słowa.

    Moje doświadczenie pokazuje, że najgorsze w procesie nauki jest jej rozpoczęcie – jak już usiądę to jakoś idzie, ale żeby usiąść przeszkadza mi wiele rzeczy – powiadomienia z instagrama, nieumyte naczynia, znajomy, który wysłał link do czegoś na youtubie. Wszystko jest w tym czasie ważniejsze od samej nauki, która wymaga wysiłku – jak trening, a przecież nie zaczynamy biegać bez rozgrzewki (a jak to robimy to łatwo o kontuzję). Może warto się przygotować do tego treningu? Sportowiec, który pije 5 kaw dziennie przez co śpi w nocy 3 godziny może mieć problem z osiąganiem świetnych wyników, a dlaczego nasz mózg miałby działać na wysokich obrotach bez odpowiedniego odpoczynku? (o śnie więcej tutaj: Dlaczego warto dbać o sen i jak to robić? – Centrum Wsparcia Psychologicznego (ug.edu.pl).

    Poza odpowiednim snem warto zadbać o odpoczynek w ciągu dnia – wyjście na spacer, aktywność fizyczna, a nawet obejrzenie serialu. Potrzebujemy tego, ponieważ przemęczeni nie jesteśmy w stanie się skupić – będziemy się koncentrować na tym jak najszybciej zakończyć te katorgę. Regularne przerwy są konieczne – możesz spróbować skorzystać z techniki pomodoro: robimy 4 sesje (25 minut nauki, 5 minut przerwy), po których następuje dłuższa przerwa (np. 2 godziny), po których możemy ponownie wrócić do nauki. Istnieją aplikacje na telefon, które taki czas będą nam obliczać oraz w których możemy ustawić ile sesji w ciągu dnia chcemy wykonać i możemy ustawić długość naszych przerw. Poza aplikacjami istnieją filmiki na youtubie, gdzie osoby uczą się techniką pomodoro, a my możemy się do nich przyłączyć.

    Zauważyłem, że bałagan na moim biurku odzwierciedla bałagan w mojej
    głowie. Ciężko się skupić na materiale, kiedy na naszym stanowisku pracy jest
    bałagan, gdzie nie możemy znaleźć potrzebnych w danej chwili rzeczy. Przed
    rozpoczęciem nauki warto zanieść do kuchni i umyć te kilka kubków, które są na
    naszym biurku, by nas nie rozpraszały i zastanowić się co tak naprawdę jest nam
    potrzebne. Podczas robienia notatek nie potrzebujemy obok siebie kryminału,
    który pożyczył nam kolega, a może zajmować miejsce i nas rozpraszać. Czy
    potrzebujemy zakreślaczy, czystych kartek, podręcznika? Przygotuj sobie te
    materiały przed rozpoczęciem nauki, by w trakcie nie denerwować się, że nie
    możemy czegoś znaleźć. Warto też odłożyć telefon, wyciszyć powiadomienia. Zadbajmy
    o nasz komfort – wywietrzmy pomieszczenie, w którym będziemy się uczyć, zjedzmy
    obiad, wyjdźmy na spacer. Zróbmy cokolwiek, co sprawi, że poczujemy się
    wypoczęci i gotowi do działania.

    Udowodniono, że nasza pamięć jest zależna od kontekstu. Jeśli
    uczymy się do egzaminu ustnego, który ma być przeprowadzony w sali, w której
    będzie panowała cisza postarajmy się stworzyć podobne warunki – wyłączmy
    muzykę, bo prawdopodobnie nasz prowadzący nie puści nam Beatlesów w trakcie (a
    szkoda, choć pewnie by nas to rozpraszało), czytajmy na głos materiał, który
    musimy zapamiętać (będziemy odpowiadać ustnie), możemy wcielić się w role
    eksperta w danej dziedzinie i wyobrażać sobie sytuację, że otrzymujemy pytanie
    i staramy się wytłumaczyć komuś dane zjawisko. Inaczej będzie z egzaminem
    pisemnym – wtedy warto wykorzystać kartkę do nauki.

    Sposoby na
    lepszą koncentrację:

        1. Wielozadaniowość- kiedy mamy wiele rzeczy do zrobienia, często chcemy robić je wszystkie na raz.  Co na to nasz mózg? Niestety, jego możliwości są tu ograniczone. Tak naprawdę potrafimy skupić się na jednej rzeczy, a jedynie przełączamy szybko swoją uwagę z jednej rzeczy na drugą. Nasz mózg ma jednak lekkie opóźnienie i przez chwilę pozostaje przy czynności, nad którą skupialiśmy się chwilę temu. Po takim przeniesieniu uwagi potrzebuje kilku minut na ponowne pełne skupienie na zadaniu.

        1. Największym rozpraszaczem naszej uwagi obecnie jest telefon- warto byłoby go wyłączyć, wyciszyć, a najlepiej zostawić w innym pomieszczeniu, po prostu usunąć z pola widzenia/ słyszenia.

        1. „Złodziejem” naszej uwagi może być także głód, bałagan albo nieodpowiednia temperatura pomieszczenia. Warto zatroszczyć się o spełnienie swoich potrzeb przed planowanym wykonywaniem zadania.

        1. Warto uporządkować także listę rzeczy, które mamy do zrobienia. Wypisać sobie wszystkie, po czym np. posegregować według daty.

        1. Mózg, żeby był naszym dobrym pracownikiem, musimy zadbać o jego BHP 😊 Konieczną kwestią są przerwy krótkie- na uzupełnienie brakujących składników odżywczych i nawodnienie, a także te dłuższe takie jak sen, podczas którego najefektywniej zachodzi konsolidacja śladów pamięciowych.

        1. Mózg jest mięśniem- dobrze jest zatem go ćwiczyć. W tym celu warto wypróbować zagadki logiczne jak np. sudoku. Poprzez regularne ćwiczenia, jesteśmy w stanie nauczyć się wprowadzania w stan koncentracji.

        1. Łatwiej o koncentrację podczas ruchu fizycznego. Jest to prawdopodobnie związane z tym, że nasi przodkowie w sytuacji zagrożenia życia musieli być maksymalnie skoncentrowani i gotowi na ucieczkę. Dlatego poprzez ćwiczenia fizyczne możemy wykorzystać biologiczny mechanizm przetrwania. Pamiętajmy jednak o tym, żeby dobrać ćwiczenia do swoich możliwości i potrzeb, aby było to dla nas przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem.

        1. Metody alternatywne- komora deprywacyjna (floating), medytacja, joga, EEG biofeedback


      Poniżej przedstawiamy kilka metod ułatwiających zapamiętywanie

          1. Elementy „żywego” obrazu

            • Pozytywne obrazy

            • Barwa

            • Ruch

            • Absurdalność, humor

            • Przesada

            • Uszczegółowienie

          Jak zapamiętać słówko „moody” (humorzasty)?

          Przykład:

          Aktor zwany Moody z serii filmów Harry Potter

          Zapamiętanie aktora jako osoby, która szybko zmienia humor, wpada ze skrajności w skrajność, jest kapryśny.


          2. Płaszczyk eksperta

          Wykorzystanie elementu dramy, wcielenie się w eksperta.

          Przeznacz około 10 minut na 1 stronę z wybranej książki, artykułu. Wyobraź sobie, że po tym czasie staniesz się ekspertem z czytanego wcześniej zagadnienia. Wygłoś swoją przemowę na głos wyobrażając sobie siebie np. podczas kongresu.


          3. Scenariusz

              • Nadanie tytułu

              • Główne notatki

              • Ułożenie 2-5 słów kluczy

              • Zadawanie pytań do literatury/notatek/zakresu działu – odpowiadanie na nie własnymi słowami

            Przykład : 

            Tytuł: Diagnoza
            neuropsychologiczna

            Słowa klucze: diagnoza neuropsychologiczna, Ocena funkcji poznawczych, Patomechanizmy biologiczne, Czynniki środowiskowe

            Pytania:

            1/ Do kogo jest
            skierowana diagnoza neuropsychologiczna?

            2/ Czemu służy
            diagnoza neuropsychologiczna?

            3/ Jakie funkcje poznawcze są poddane diagnozie?


            4. Zakładki mieszkaniowe

            1 -Wieszanie/naklejanie pojęć, obrazków, kartek w mieszkaniu przy przedmiotach, które można skojarzyć z danym zagadnieniem.

            2- Chodzenie i zapamiętywanie.

            Przykład: 

            Mechanizmy obronne


            5. Fiszki

            Na 1 stronie
            piszemy słowo klucz, na drugiej opis.


            6. Obrazy

            Rysunki ilustrujące dane zagadnienie.

            Przykład: Koncepcja Melanie Klein


            7. T-Charts

            Działanie na zasadzie
            argument/kontrargument

                • Temat

                • Pytania

                • Słownictwo

                • Podsumowanie


              8. Ishikava Diagram/Rybia Ość

              Rozpoznawanie zależności

              Wypisanie przyczyn


              Ciekawostki
              związane z uczeniem się a mózgiem:

              1/ proces
              uczenia się jest związany z modyfikacją synaptycznej siły przenoszenia impulsów

              2/ im bardziej
              aktywna tkanka nerwowa w określonym obszarze kory mózgowej dochodzi do zmiany
              siły połączeń synaptycznych  

              3/ lepszemu
              uczeniu się sprzyja pobudzenie emocjonalne np. gdy mamy do czynienia z sytuacją
              zagrożenia życia lub pierwszą randką

              4/ hipokamp –
              niezbędny do uczenia się pojedynczych zdarzeń

                  • Rośnie zależnie od doświadczeń

                  • Lepiej funkcjonuje, jeśli jest bardziej wykorzystywany

                Autorzy:

                Damian Brohs

                Daniela Holk

                Zuzanna Lasota

                Projekt powstał
                podczas zajęć pt.: „Zwiększenie efektywności uczenia się w
                oparciu o badania neuropsychologiczne – warsztat” (prowadząca mgr Ilona
                Bidzan-Bluma)

                Potrzebujesz wsparcia psychologicznego w czasie sesji? – Zapraszamy na dyżury WALK-IN (bez zapisów)

                Konsultacje bez zapisów poprzez Skype w czerwcu 2021:

                17.06 (czwartek): 8:30-10:20 (mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach)

                23.06 (środa): 19:00-20:50  (dr Agata Rudnik)

                Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

                Studenci dla Studentów: Jak przetrwać na ostatniej prostej?

                Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG serdecznie zaprasza Studentki i Studentów Uniwersytetu Gdańskiego na webinar dotyczący motywacji w ciężkim dla Nas czasie sesji w okresie pandemii.

                Jak znaleźć siłę i wewnętrznie się zmotywować? Czy dzbanek kawy faktycznie uratuje nas przed zmęczeniem? Jak nie dać się rozpraszaczom? Na te wszystkie pytania znajdziecie odpowiedź 19 maja 2021 roku (środa) o godzinie 17:00 na platformie MsTeams:

                link do spotkania – https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YmQ2ZTM3NDgtZGFlNS00ZmYyLThkYjItYjdjN2I5MTE1Y2Ex%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22b2b950ec-1ee3-4d9d-ac5e-4dd9db5e0b73%22%2c%22Oid%22%3a%22c5d64b82-b74a-4095-a2f6-900fb99d1283%22%7d

                Razem damy radę! Do zobaczenia!


                Studencie! Przyjechałeś z Rosji/Ukrainy/Białorusi? Posługujesz się językiem rosyjskim lub ukraińskim? W ramach działalności Centrum Wsparcia Psychologicznego działającego na terenie UG, wraz z kolegami i koleżankami z Instytutu Psychologii chcielibyśmy zaprosić Cię na spotkanie integracyjno-pomocowe. Będziesz mieć okazję „spotkać” się z osobami studiującymi w Polsce, podzielić się swoimi doświadczeniami, omówić wspólne tematy i uzyskać ewentualne wsparcie. Odbędzie się ono w maju w dogodnym dla zainteresowanych terminie.

                Warsztat dla osób z Rosji/Ukrainy/Białorusi

                Dyżury WALK IN w maju

                Zapraszamy na dyżury psychologiczne przez Skype w maju. Konsultacje w ramach tych dyżurów trwają ok. 30 minut i nie wymagają one wcześniejszego zgłoszenia – wystarczy skontaktować się z nami we wskazanych poniżej godzinach (decyduje kolejność zgłoszeń – połączenia).

                Dyżury w maju:

                06.05 w godzinach 16:00-17:50 (mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach)

                19.05 w godzinach 19:00-20:50 (dr Agata Rudnik)

                Login na Skype:Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

                Serdecznie zapraszamy!


                Wykładowca – nauczyciel, mentor czy psycholog?

                Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG serdecznie zaprasza Studentki i Studentów Psychologii na webinar pt. Wykładowca – nauczyciel, mentor czy psycholog? Na pytania dotyczące stawiania granic oraz specyfiki pracy wykładowców Psychologii odpowiedzą: dr Aleksandra Szulman Wardal oraz dr Marcin Szulc, prof. UG. Wydarzenie odbędzie się 26.04. (poniedziałek) w godz. 17:00-18:00 na platformie MsTeams:

                Link do spotkania

                Podczas spotkania postaramy się odpowiedzieć m.in. na takie pytania jak: Czym różni się wykładowca psychologii od wykładowców innych dyscyplin? Znajomość psychologii – pomaga czy przeszkadza w relacji ze studentami? Dlaczego wykładowca jest mentorem, ale nie psychologiem/psychoterapeutą? Jak stawiać granice, jednocześnie nie stawiając murów? Czy udzielanie rad natury psychologicznej na spotkaniu towarzyskim jest etyczne? Jak być asertywnym?

                Do zobaczenia! 
                Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG
                https://centrumwsparcia.ug.edu.pl/

                Konsultacje z psychologiem

                Ruszają dyżury psychologiczne poprzez Skype! Ze względu na dużą liczbę zgłoszeń do Centrum Wsparcia Psychologicznego UG, uruchamiamy dla Państwa dodatkowe dyżury poprzez Skype. Nie wymagają one wcześniejszego zgłoszenia – wystarczy skontaktować się z nami we wskazanych poniżej godzinach (decyduje kolejność zgłoszeń – połączenia).

                Dyżury WALK-IN

                Konsultacje są bezpłatne i trwają od 20 do 50 minut. Mają one charakter krótkoterminowy (nie prowadzimy psychoterapii), a ich celem jest wsparcie osób zmagających się z wyzwaniami psychologicznymi oraz ewentualnie wskazanie kolejnych kroków ku lepszemu samopoczuciu.

                Zapraszamy do kontaktu wszystkie osoby studiujące lub pracujące na Uniwersytecie Gdańskim!

                Konsultacje bez zapisów poprzez Skype w kwietniu 2021:

                15.04. (czwartek): 8:30-10:20 (mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach)

                21.04. (środa): 19:00-20:50 (dr Agata Rudnik)

                28.04. (środa): 9:30-12:20 (mgr Ilona Bidzan-Bluma)

                Login na Skype: Centrum Wsparcia Psychologicznego UG

                Do usłyszenia i zobaczenia!

                Zapoznaj się z naszym regulaminem:


                Realizujemy projekt Dobrostan – Pierwsza Pomoc

                Pomysł akcji „Dobrostan – pierwsza pomoc” powstał na podstawach projektu grantowego V4 Communities Friendly to Children and Young People przygotowanego pod patronatem International Visegrad Fund, którego partnerem jest Gdański Klub Sportowy Gedania 1922. Celem jest tu wzmocnienie pozycji dzieci i młodzieży jako obywateli ich lokalnych społeczności, wspieranie ich praw i promowanie ich udziału w życiu lokalnym, mającym wpływ na ich życie. Jednocześnie ma on na celu skupienie przy jednym stole podmiotów lokalnych, w celu nawiązania wzajemnej współpracy na rzecz poprawy jakości życia.

                W ramach projektu V4 zaplanowano serię spotkań z młodzieżą, w trakcie których zbadano potrzeby młodych ludzi w zakresie ich udziału w życiu społeczności miejskich. W dwóch spotkaniach, które miały formę warsztatową wzięło udział 16 osób (Ambasadorów) w wieku 12-18 lat. Pochodzą one ze szkół w Gdańsku i Gdyni (tj. II LO w Gdańsku, ZSO 8/SP5 w Gdańsku, IX LO w Gdańsku oraz creoGedania w Gdańsku). Podczas pierwszego spotkania V4 pojawiły się pomysły w obszarze aktywizacji młodzieży w zakresie wsparcia psychicznego. Ze względu na zagrażającą sytuację epidemiologiczną związaną z Covid19, kolejne spotkania zostały przeniesione do sieci.

                Efektem tych warsztatowych spotkań jest projekt „Dobrostan – Pierwsza Pomoc”, który zakłada organizacje cyklicznych spotkań dla uczniów gdańskich szkół podstawowych w klasach 4-8. Spotkania odbywać się będą online, 1 raz w miesiącu (ok. 40 min). Tematy, które zostaną poruszone na spotkaniach pochodzą bezpośrednio od Ambasadorów, a za opracowanie merytoryczne treści spotkań odpowiadać będą studenci Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego wraz z pracownikami nowo otwartego Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Pilotaż obejmie następujące tematy: granice, psychoseksualność, pewność siebie, zarządzanie czasem, stres.
                Pilotażowe zajęcia z uczniami szkół podstawowych będą prowadzone od kwietnia do czerwca przez studentów UG w ramach praktyk psychologicznych i zostaną one objęte badaniami, których wyniki zostaną zaprezentowane na forum Europarlamentu. Docelowo program ma obejmować 8-10 spotkań i planowane jest objęcie nim większej ilości szkół w Gdańsku.


                Dnia 1 marca 2021 ruszyły zapisy na konsultacje ze specjalistami w ramach Centrum Wsparcia psychologicznego UG!

                Zapraszamy do kontaktu! 

                Więcej szczegółów:

                centrumwsparcia.ug.edu.pl/zasady


                Zapraszamy do zapoznania się z opisem naszych działań na stronie głównej Uniwersytetu Gdańskiego.